Så som allting började
JOHN FRANZÉN Svart och vitt Konstfrämjandet Grafik
Foto:
Hos Konstfrämjandet möter vi också delar av ursprungsberättelsen just nu, kanske särdeles väl tajmat.
Adam och Eva, Äpplet och Ormen.
Den livgivande guden och den mytiska kalken. En helig kvinna, Maria eller är det Birgitta, det spelar inte så stor roll. Vi träffar Motalakonstnären John Franzén då han hänger sina bilder och han berättar att han naturligtvis är intresserad av andliga frågor, men inte i vanlig mening religiös.
- Snarare tvärtom, säger han. Det kan ha att göra med att min far var närmast fanatiskt troende. Men jag är mycket intresserad av de frågor som man kan finna i bibeln, särskilt kanske när man får barn kanske. Då väcks många nya frågor.
En bild visar ett barn i en öppning av ljus. Barnet är nästan utsuddat.
- Jag tycker att barn ofta behandlas så här idag, säger han. Det finns så många som ingen ser.
De flesta bilderna är mycket nya, de flesta utförda i torrnålsteknik.
- Jag arbetar med kniv, då får jag den här skarpa linjen, säger han.
Några är monotypier, finns bara i ett exemplar. Själva grunden är svart, teckningen ibland så enkelt ristad att den knappt räcker till, ögat får hjälpa till, vi ser det vi vet, fisken, sädeskärven, en balja. Noaks ark. Spikarna!
Det är stillsamt och sökande, enkelt och obegripligt. Däremellan ryms en hel del spänning.
John Franzéns verk har tidigare visats på Konstforum i samlingsutställning och på Arbetets museum.
Utställningen visas till 18 december.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!