Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ryskt med tragisk ton

ÅTERKOMSTEN
****
Harlekinen

Tre trauman i en båt. Ryska ”Återkomsten” är en långsam och statisk studie i grymhet.
Foto: Atlantic film

Tre trauman i en båt. Ryska ”Återkomsten” är en långsam och statisk studie i grymhet. Foto: Atlantic film

Foto:

Kultur och Nöje2005-04-08 06:00
En tragiskt gripande historia om en fars krav på sina söner, i ofta skönt måleriska bilder, har blivit en av årets starkaste, mest sevärda filmer. Starkt fängslad följer man spelet mellan fadern, oväntat hemkommen efter lång oförklarad frånvaro, och sönerna under veckolång resa till en ö i en stor insjö. Där ställs hätskheten och kärleken mellan dem på sin spets och de mystiska inledningsbilderna förklaras.
Mycket i filmen verkar just mystiskt men man ska nog inte leta alltför ofta efter symboler. Snarare är det så att Andrej Zvjagintsev berättar en mycket enkel historia om en vuxen som vill rusta sina barn för mötet med en hård värld. Av dem kräver han manlig fasthet, självtillit, handlingskraft och lydnad eftersom han vet att livet kräver sådana egenskaper. Filmen har en sorts kapitelindelning, från söndag till lördag; här kan man tänka på den bibliska skapelseberättelsen. Det är barn som ska skapas till vuxna.
Den äldre sonen, en bit upp i tonåren, lyder honom; den yngre, 9-10 år, lider av faderns hårda men inte tyranniska attityd och trotsar honom hela tiden. De har det svårt i faderns sällskap. Åskådaren däremot som ser allt som händer mellan dem får en annan bild av det hela. Man gillar väl inte fadern helt och fullt men anar att han kommer med de eviga och alltid nödvändiga läxorna om självrespekt och överlevnadsförmåga.
Zvjagintsev växlar mellan starka närbilder av uttrycksfulla ansikten och väldiga naturpanoramor. De har en mörk lyster och en naturromantisk men aldrig naiv skönhet. Det hela förflyttar sig från civilisationen till den eviga naturen. Naturbilderna bekräftar att regissören har Tarkovskij bland sina förebilder. Men hela historien om att nå personlig mognad erinrar också om Robinson Crusoe, Mälarpirater och andra böcker och filmer om unga som danas till män i vildmark.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!