Romantisk eländesmusikal med massor av sång- och dansstjärnor

RENT av Jonathan Larson
De Geergymnasiets vårmusikal

Aaron Haglund och Nicole Arvehell är ett paren det rör sig kring i "La vie Bohême" i musikalen Rent som är årets De Geerproduktion.                       Foto: Titti Olovsson

Aaron Haglund och Nicole Arvehell är ett paren det rör sig kring i "La vie Bohême" i musikalen Rent som är årets De Geerproduktion. Foto: Titti Olovsson

Foto:

Kultur och Nöje2007-04-24 06:00
Rena romantiken blomstrar kring föreställningarna om att bo på en iskall vind i New York, föräldrar är stofila karikatyrer, kompisarna är allt - särskilt som de behöver varandra när ingen har pengar fast alla vill ha sprit, sex, knark och dessutom bli nånting inom show biz. Omgivningen består av hallickar, dealare, prostituerade, knarkare, transor, tjuvar, dumma snutar och vanliga rånare. Och en grym hyresvärd. Över allt detta aids, de flesta är smittade eller lever i farlig närhet.
La vie bohême!
Någon dör. Någon nästan. Bitterljuvt, livet finns, det rör sig nära, man får vara med.
På scenen i Hörsalen får just alla vara med och det är många nummer med varierande uppställningar, full kör. Musiken är välrepeterad, sångarna utomordentligt goda, några vill man gärna höra mera av.
De Geergymnasiets examensmusikaler som nu är lång tradition får bara ökande förväntningar och nu är också allt fler proffs inblandade. Till exempel med tekniken, bara det att alla har mikrofoner numera, att det finns all tillgång till ljud och ljus - vilket också bidrar till högre krav. Ljudet borde alltså ha varit bättre inställt, nu drunknade somlig text i ljudmassorna (orkestern satt dold strax under taket) och skärande dissonanter störde emellanåt.
Men man kan glädja sig åt alla goda insatser och allt som finns att titta på. Fast för långt med ett 30-tal låtar och en historia som inte har någon riktigt dramatisk höjdpunkt utan snarare flera mindre. Tre timmar...
Bildeleverna har gjort en scenografi med mycket rostig, korrugerad plåt, byggställningar och graffiti. Helt perfekt.
På scenen utspelar sig temamässigt en rörig historia som ändå har ovan beskrivna ingredienser, i eländet finns kärlek, vänskap och svek, ungefär som i "vanligt" liv, men det framställs alltid på scenen som särskilt starka förhållanden. Det tar man så gärna.
De unga skådespelarna är otroligt väl drillade, de agerar med kropp och själ, de brister helt naturligt ut i sång och varje replik går fram ordentligt. Dansarna är också helengagerade och jag antar att det ska vara sådär sexigt nuförtiden. Väldigt avklätt, vickande, skrevande, juckande och utmanande, fast det gäller mest tjejerna av någon anledning.
Mark är huvudperson, han vill filma världen. Hans tjej har hittat en annan - tjej - hans kompis Roger fattar inte att det är Mimi som är hans öde, Tom blir vän med den döende Angel, går med i hans/hennes stödgrupp för hiv-smittade.
Jonathan Larson har fritt skrivit Rent efter operan La Bohême. Det ska vara 30-tal vilket gör att man nästan helt slipper mobiler och sånt, tiden är ett år från julafton. Redan hörs tvåorna börja surra om vad de ska jobba med nästa år.
Måtte det finnas plats för alla scenbegåvningar i världen!
Spelet pågår hela veckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!