Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Reportagets ädla konst

Foto:

Kultur och Nöje2008-10-04 03:00
Ordet reportage kommer av latinska reporto, "återvända med". Reportern lämnar redaktionen och går ut i verkligheten och ser det som ska skildras. Reportagets händelser har inträffat. Dess människor finns i verkligheten.Anders Sundelin vet vad han talar om. Han sitter inte vid telefon, han söker upp det han är nyfiken på. Jag vill gärna påminna om hans förra bok "Världens bästa land, berättelser från Tensta" (Leopard 2007), bland det bästa jag läst om en nutida svensk förort.En besatthet av fakta karaktäriserar en skicklig reporter, säger Sundelin. Han vill inte höra vad pressofficeren säger om kriget, han vill se själva kriget.Som Aftonbladets Peter Kadhammar i Irak. Han nämner inte att så och så många har dött, han skriver att "de döda soldaterna låg med ansiktet ner i det bruna vattnet". Show, don´t tell! Inte berätta - visa upp!Sundelin beskriver hur kända reportrar arbetat. Linné, Jolo, Bang, Orwells, Dagerman, Laxness. Sök efter det annorlunda, det ovanliga! Pär Rådström möter Louis Armstrong i Chicago. Intervjuar inte, iakttar bara hur Armstrong sitter där efter duschen i vita kalsonger med blodiga bomullstussar mellan sina trasiga läppar tjugo minuter efter fyra korus på St Louis Blues.Show, don´t tell!En som också reste ut var Isidor Kjellberg som på 1870-talet startade vår systertidning Östgöten. Han begav sig till Sundsvall där landshövding Curry Treffenberg hade satt in militär mot strejkande sågverksarbetare. Här gjorde han den första intervju med en högt uppsatt myndighetsperson som tryckts i Sverige.Om konsten att intervjua får vi lära oss en hel del av Sundelin. Till exempel hur man ska nå den motspänstige som oftast har mest att berätta. Man ska vara påläst. Ju mer man vet, desto mer får man veta.Och så språket. Undvik klichéer. Sveriges avlånga land. Ha is i magen. Och bort med adjektiven, det är verben som driver handlingen framåt. Språket avgör om ett reportage är bra eller inte.Boken slutar med ett exempel på att reportern har varit på plats. Det gäller Arbetets museum, det sk Strykjärnet: "En enastående byggnad, en isbrytarstäv på uppgång i Motala ströms vilda virvlar." Så kan bokens tema - Show, don´t tell! - illustreras.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!