Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Plocktallrik med ingredienser ur andra skräckfilmer

Kultur och Nöje2013-09-12 10:37

THE CONJURING

Filmstaden

Regi: James Wan

I rollerna: Patrick Wilson, Vera Farmiga, Ron Livingston, Lili Taylor m.fl.

3 klappor

Stramt, bra skådespeleri utan överdrifter, och en regissör som kan skräckfilm på sina fem fingrar, ger kvalitet åt den här spökhusrysaren, som är väldigt beroende av välbekanta inslag ur äldre filmer. Den är full av obehag, fasa och ångest, skickligt antydd och upptrappad, men som spökhistoria är den inte alls så påhittig som Insidious, Wans föregående, nästan likadana film.

Än en gång handlar det om oskyldiga människor, två mödrar och två familjer, som får lida för andras girighet och häxkonster, ondska som dröjt sig kvar i livet. Experter på det övernaturliga får kämpa hårt mot en ond ande som parasiterar på en fembarnsmor, starkt spelad av Lili Taylor, mest känd från TV-serien Hemlock Grove och Tre tjejer (Mystic Pizza, 1988), mest minnesvärd som feministen Valerie Solanas i I Shot Andy Warhol (1996).

Hon och hennes man, den genomhygglige åkaren, tvingas maktlösa uppleva hur deras nya egna hem plågas av stank, buller, otrygghet och våld, och avslöjar bittra hemligheter i igenmurade källare. Barnen skriker, kanske spökar det i mörkret under sängen, bakom dörren eller på verandan, åskan går, hunden dör, spöken ses i speglar, fönster och på foto. Musiken mullrar oinspirerat, kameran placeras oftast inspirerat i oväntade vinklar eller åkningar, i början i en bravuraktig lång åkning i bästa Martin Scorsese-stil, till tonerna av psykedelisk rock med The Zombies från 1968. Filmen utspelas 1971, men Wan gör ingenting av tidsfärgen.

Wan har hämtat dockan och spökfotona ur sina egna tidigare filmer, djävulsutdrivningen och klädskåpet från Exorcisten (1973), klockorna som stannar från Huset som Gud glömde (1979) och den lyckade familjestämningen från Poltergeist (1982). Alla genrefilmer har mycket gemensamt men här får man nog anmärka på överdrivet beroende av förebilder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!