n Vi lever i en tid som lämpar sig för en pånyttfödd socialdemokratisk politik. Men socialdemokratin har födslovåndor. En hel generation socialdemokrater har vuxit upp utan språk och samhällsanalys, säger här ekonomihistorikern Jenny Andersson. Och vill ge material till diskussionen om partiets framtida roll.Hon angriper tidens nyspråk. Begrepp som valfrihet, jämlikhet och rättvisa har fått nya betydelser. Ord som kapitalism och keynesianism (det offentliga ska ge jobb om inte det privata näringslivet kan) har försvunnit Det är svårt att beskriva verkligheten utan ord.Utan kritik av kapitalismen har socialdemokratin ingen identitet. Utan keynesianismen har den ingen politisk kraft.Ekonomin har vi tappat förståelsen av efter Wigforss. BNP-begreppet som importerades från USA i slutet av 1940-talet satte produktiviteten i den offentliga sektorn till noll. Med tillväxt menas därför bara tillväxt i den privata företagsamheten. Det skapande som värdesätts och räknas in i BNP kom att bli det som leder till nya produkter, varor och patent, medan det som skapas inom den offentliga sektorn räknas som kostnader i samhället.Vi måste göra klart för oss vari skillnaden mellan en socialdemokratisk och en borgerlig människosyn ligger, säger Jenny Andersson.Den skillnaden syns inte i vår senare politik. Partiet anlitade en reklambyrå för att skapa budskapet "alla ska med". Göran Persson försvann till konsultfirman JKL för att där slå mynt av sitt politiska kapital. Har partiet folk med andra ideal?Jenny Andersson ger material till diskussion om arbetslöshet, skola, folkbildning, utslitning, sjukdom, människovärde, marknadsvärde och mycket annat nyttigt. Ibland blir hon lite akademisk och krånglar till det, men hon har en bestämd åsikt om vad socialdemokrati bör vara. Hon kallar sig folkhemsnostalgiker. Dags att göra folkhemmet till en vision igen, säger hon.Det är bara att hålla med. Hennes bok är ett gott material för socialdemokratiska studiecirklar. Om sådana finnes.