Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Passions- och äktenskapsdramatik

En sevärd såpopera där Naomi Watts, den nya talangen från Mulholland Drive och King Kong, verkligen bevisar sin skådespelarförmåga.

Kultur och Nöje2007-03-19 06:00
Hennes porträtt av läkarhustrun som i en koleradrabbad kinesisk by blir en självständig, mogen människa påminner på ett fint sätt om liknande roller i filmer som Pianot och Porträtt av en dam. Själva filmen är expertmässigt berättad, på ett livligt, drastiskt manér som positivt avviker från det vanliga mönstret för dramatik i 1920-talskostym, som Ett rum med utsikt och så.
Läkaren är en arbetsnarkoman som hatar sin fru på grund av tillfällig otrohet. Edward Norton spelar väl den rätt entoniga rollen, en styvnackad tyrann mån om sitt anseende, så bra han kan. Men än en gång har han svårt att hitta roller i höjd med sin egen talang, som i Primal Fear eller American History X.
John Currans film blandar triangel- och passionsdramatik med äktenskapstragedi till bitsk och gripande effekt. Man märker sältan från förlagan, en bortglömd roman av Somerset Maugham. Kvinnoporträttet är nog delvis tillrättalagt för modern publik. Omkastad tidsföljd ger effektfull kontrast åt inledningen.
Stuart Dryburghs foto erbjuder asiatisk realism utan vykortseffekt. Musiken av Alexandre Desplat understryker disharmonin i hela situationen på välberäknat sätt. Lang Lang, kinesiskt stjärnskott på konsertpiano, ger artistisk höjd åt musiken. Ett stycke Satie används med fin verkan.
Film
Kärlekens slöja
Filmstaden
Betyg: * * *
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!