Papa Dee dubbelt aktuell
Dubprojektet Dubcheck och så en ny Papa Dee-platta.Daniel "Papa Dee" Wahlgren är kanske mer aktuell än någonsin.- Jag jobbar mer än jag partar, förklarar han.
På nya soloplattan The Man Who Couldnt Say No gör Papa Dee egna versioner av klassikerna The Model och Children Of The Revolution. FOTO: JACK MIKRUT/PRESSENS BILD
Foto:
Han spelar reggaeplattor i radions P3, turnerar med banden Rocksteady Revue och Brooklyn Funk Essentials, sjunger ett par spår på ett färskt album med Baccuzzi, gör mörk dub med duon Dubcheck samt släpper en ny soloplatta.
Att Papa Dees ökade arbetsdos beror på mindre festande är dock bara en förklaring.
- Jag är mer säker på vad jag gör nu, så jag ser till att få mycket gjort, säger han.
Av allt är det förstås den sjätte soloplattan "The Man Who Couldnt Say No" som är central. Med den följer Papa Dee upp den nästan tre år gamla "Island Rock". Ett "äntligen" förklarar mycket av känslan.
- Vi var klara med ganska mycket material tidigt, men sedan har administration och beslut inom skivbolaget gjort att det tagit lite tid.
<b>Duett med Lady Saw</b>
Förstasingeln har ni troligen redan hört, "I Spy" snurrar flitigt på radion. Det finns fler intressanta spår på albumet, exempelvis "Hottie Hottie Girls", en duett med Jamaicas ledande kvinnliga dancehallartist, Lady Saw.
- Jag tyckte att låten - handlingen och allt - skulle passa en tung kvinnlig jamaicansk artist och Lady Saw var given. Hon är hårdast, bäst och coolast.
Papa Dee åkte till Jamaica lite på vinst och förlust, hittade Lady Saw som gillade låten och ställde upp. Hon passade också på att berömma den svenska reggaekungen.
- Hon sa: "You sound like Shaggy, but better"
Är du välkänd på Jamaica?
- Inte alls. De har visat mina videor, men känd är jag inte. Däremot har jag varit där och jag känner lite folk.
<b>"Världens bästa reggaelåt"</b>
Han har också gjort två, mycket välkända, covers. Versionen av Kraftwerks klassiker "The Model" kom till lite av en slump.
- Vi höll på med en låt och fick fram en liknande basgång som den i "The Model". Jag tycker väl inte att idén är så lysande, alla gör ju Kraftwerk-covers, men resultatet blev ju jävligt lyckat. Det finns till och med de som vill att den ska släppas som singel.
Cover nummer två är lika klassisk, T-Rex "Children Of The Revolution".
- Den har ju en fantastisk reggaebasgång, egentligen är det världens bästa reggaelåt.
Du har släppt fem soloplattor tidigare, vad har du för förväntningar den här gången?
- Jag vet inte om jag är mer eller mindre förväntansfull den här gången. Det känns bra och det är rätt bra klimat för reggae. Det finns ett väldigt intresse, Shaggy hjälper väl till antar jag.
- Jag hoppas verkligen att skivan sprids, att vi kan få ut den i flera olika territorier. Jag tror att alla turnéer med Brooklyn Funk Essentials, där jag faktiskt är en av vokalisterna, kan hjälpa till. Att sprida musiken utomlands är ett väldigt viktigt mål.
Du gör extremt osvensk musik, kan man på något sätt höra att du faktiskt är svensk?
- Kanske att mina låtar alltid är väldigt "refrängiga", kanske mer än vanligt inom reggaen. Annars tror jag inte det hörs så mycket, jag har inte lyssnat så mycket på svensk musik.
<b>"Inga pengar på sidoprojekt"</b>
Papa Dee blir förvånad när TT spektra berättar att albumet "Down Memory Gap Lane" med Dubcheck har ramlat in på redaktionen.
- Jag trodde bara den var släppt i USA, säger han.
Dubcheck bildar Papa Dee tillsammans med den engelska producenten och låtskrivaren David Barratt, som han har känt i åratal. "Down Memory Gap Lane" har inte många gemensamma nämnare med "The Man Who Couldnt Say No". Det handlar om klassisk mörk dub med en hel del samplingar.
Att båda albumen släpps ungefär samtidigt tror han inte ska innebära en massa krockar. De planerar en turné i USA med Dubcheck, men det är först till hösten.
Klarar du dig inte på att vara Papa Dee, så att du måste göra alla dessa sidoprojekt?
- Jag tjänar inga pengar på dom. Brooklyn Funk Essentials och Dubcheck har bara kostat mig hjärnceller.
- Jag gör det "for the love of the music".