Sven-Eric Liedman
Hets!
Albert Bonniers Förlag
För hundra år sedan sa vår överhet: Lyd Gud och kung, präst och fjärdingsman! Var nöjd med din lott! Var svensk! I dag säger överhetens röster: Konsumera mera! Unna dig!
Sverige behöver fler småföretag, säger regeringen. Vi är det nya småföretagarpartiet, säger sossarna. Bli entreprenör! Dagens skola ska fostra entreprenörer.
Sven-Eric Liedman granskar skola och samhälle från vänster. Han ser att klassamhället präglar skolans värld. Föräldrarnas inkomst speglas i barnens betyg.
Studier ska numera vara nyttiga. Man talar ofta om språk och matematik, mera sällan om kultur och samhällskunskap. Folk ska inte studera för mycket. För att förhindra överutbildning kortar staten ner den tid studenter får ta lån. Det är slöseri med tid och pengar att lära sig mer än man behöver.
Som alla klarsynta debattörer är Sven-Eric Liedman motståndare till sk friskolor. Att göra vinst på skattepengar är moraliskt förkastligt. Trots det ökar antalet skolor som är rena företag för profitens skull, säger han.
Det var i början på 1990-talet vi fick detta dråpslag mot den svenska skolan. Liedman skyller på regeringen Bildt (1992) medan Gunnar Orlander i sin bok Den gudarna älskar menar att det var Göran Persson som året före öppnade för privatisering av skolväsendet.
Hur som helst har våra skolor nu blivit företag som ska konkurrera om elevernas och föräldrarnas gunst. Friskolor tävlar med kommunala skolor på liv och död.
Läraryrket är inte längre lockande. Flera tusen ungdomar studerar varje år för att bli lärare, men många av dem har valt något annat i första hand. Läraryrkets status måste höjas! Och den kloke Liedman ser att vägen dit måste gå genom höjda löner.
Bokens titel - Hets! - anspelar på den hets det innebär att ständigt pröva och betygsätta eleverna, vilket gör att det som snabbt kan sägas vara rätt eller fel premieras framför djuplodande resonemang.
Sven-Eric Liedman säger sig vara övertygad om att 2010 års skola kommer att misslyckas. Hans bok innehåller gott om material för dem som vill diskutera varför det måste bli så. Tyvärr tyngs den av för mycket annat som gör den onödigt svårläst.