Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oengagerande manus fäller ”En gång om året”

Michalis Koutsogiannakis och Gunilla Röör spelar huvudrollerna i "En gång om året", en konceptdriven film om en 30-årig otrohetsaffär.
Foto: Johan Rydberg/Folkets Bio

Michalis Koutsogiannakis och Gunilla Röör spelar huvudrollerna i "En gång om året", en konceptdriven film om en 30-årig otrohetsaffär. Foto: Johan Rydberg/Folkets Bio

Foto: Johan Rydberg

Kultur och Nöje2013-05-20 09:28

En gång om året

Cnema

Regi: Gorki Glaser-Müller

I rollerna: Michalis Koutsogiannakis, Gunilla Röör.

Betyg: * *

”Jag hoppas att jag har mer koll på läget när jag är 50 plus”. ”Jag hoppas jag inte är riktigt så pinsam då som de är”. Den här typen av tankar flög runt i mitt huvud när jag såg ”En gång om året”. Min gissning är att det inte var avsikten. Jag tror Gorki Glaser-Müller ville bjuda in sin publik till ett intimt kammarspel om relationer och känslor. För att det skulle ha hänt krävdes ett klart starkare manus. Vilket filmen saknar.

Maria och Mikael har träffats en gång per år i 30 år. Den här gången berättar Mikael att han har skiljt sig. Filmen är upplagd som Richard Linklaters Tape (2001) utan samma typ av intensitet. Paret är i ett hotellrum hela filmen igenom och samtalar mest. Samtidigt bryts kronologin av minnen från andra lyckligare och sorgligare stunder i diverse hotellrum.

Som tittare är det svårt att närma sig paret. För det första vet vi väldigt lite om dem. För det andra är manuset som sagt inte tillräckligt starkt eller intensivt för att dra in tittaren. Upplösningen är nästintill totalt ointressant. Konceptet är intressant och det är kul när regissörer vågar sig på dramaturgi och form som skiljer sig från mängden. Det krävs dock mycket att få sin publik att finna en långfilm bestående av enbart konversation spännande, även den typ av publik som tycker om "pratiga" filmer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!