Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt på bio

LINJE 123 KAPAD Regi: Tony Scott I rollerna: John Travolta, Denzel Washington, James Gandolfini m.fl. Filmstaden

Kultur och Nöje2009-08-07 03:00
Tony Scott är en actionfilmens mästare, men nej, hans version av en 1970-talsfilm om en t-banekapning i New York kan inte jämföras med hans verkliga lyckträffar, True Romance och Man on Fire. Scott sliter mest på sina vanliga bildtekniska konster för att skapa andlös spänning och ständig rörelse. Det blir skådespelarna som höjer filmen över gisslanthrillerns standardmodell.Kaparnas ledare, spelad med avsiktliga överdrifter av John Travolta, är en tidigare aktiemäklare, straffad för missbruk av kommunala pensionspengar. Han vill provocera fram börsvinster åt sig själv, men egentligen är han förbittrad, skuldtyngd och dödsmedveten.Han förhandlar med tunnelbanans trafikledare, en mutad och degraderad chef. Han vill ha sin heder tillbaka och tror på sin egen fria vilja, olikt kaparen som är övertygad om att vara dömd på förhand. Denzel Washington spelar den här hjälten i motgång med fängslande allvar och små fina medel. De är i längden intressantare än Travoltas självömkande ekonomiske brottsling och mördare. Hans lidande är falskt. Egentligen är han bara en vanlig actionfilmsskurk.Båda två är de skapade av ekonomiska villkor. Försörjningsansvar, girighet och börskurser har gjort dem till det de är. Psykodramat mellan dem har en hårdkokt och illusionslös ton, som blandas med galghumoristisk, rå bild av en vrång, hotfull storstad. Detta liknar väldigt mycket filmförlagan, och känns uppfriskande salt och rivigt i jämförelse med det falska allvaret och det barnsliga skämtandet i t.ex. Michael Bays likartade actionspektakel. Den stilen återkommer i filmens trista sista kvart. Den är ett uselt alternativ till originalfilmens slagfärdiga slut med nysningen som avslöjar den siste kaparen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!