Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu ska han charma i tre timmar

STOCKHOLM (TT Spektra)
Det var 1984 som svenskarna charmades av skådespelaren Tom Hulce i Milos Formans "Amadeus". En film som beskrivits som "fantasi baserad på fakta" och som fokuserar på rivalitet och avundsjuka i 1700-talets Wien.

Tom Hulce skrattade in sig i biopublikens hjärtan med sin tolkning av Mozart i "Amadeus".
FOTO: SF

Tom Hulce skrattade in sig i biopublikens hjärtan med sin tolkning av Mozart i "Amadeus". FOTO: SF

Foto:

Kultur och Nöje2002-09-09 00:00
Nog minns man "Amadeus" - filmen som sågs av <B>alla</B> och hans hund, som var lika omtalad på högstadieskolgårdar som äldreboenden och gjorde (nästan) lika stor succé hos kritikerna: "magnifik, färgstark och spektakulär" kallades den till exempel i Dagens Nyheter.
Nu var det inte bara svenskarna som föll för intrigerna och anarkismen i "Amadeus". Filmen belönades med hela åtta Oscars, bland annat för bästa film, bästa regi (Milos Forman) och bästa huvudroll (F Murray Abraham som Mozarts rival Salieri).
Tom Hulce själv blev dock utan och fick nöja sig med en nominering i klassen som Abraham vann.
När filmen nu har nypremiär i en "director"s cut"-version är den 20 minuter längre än originalet och klockar därmed in på tre timmar. Vad som tillkommit är scener bland annat från operan och med Salieri och Mozarts fru Constanze (Elizabeth Berridge). Dessutom har ljudet mixats om.
Filmen handlar om hur Antonio Salieri plågas in i vansinnet av insikten att han inte är den störste musikskaparen i sin tid - ja, inte ens i sin stad. Underbarnet Mozart finns ju där, en hyenaskrattande, fjärtande fåne som tycks kunna skapa den vackraste musik utan ansträngning. Det tycks faktiskt som att det är Gud själv som för hans penna över notbladen. En insikt som skakar Salieris egen gudstro i grunden.
Hur mycket sanning ligger det då i filmens skildring av Wolfgang Amadeus Mozart? Klart är att Mozart var ett av världshistoriens största musikaliska underbarn, som redan vid sex års ålder gav välbesökta konserter.

<b>Slitningar</b>
Precis som i filmen var han anställd av ärkebiskopen av Salzburg, men relationen mellan de två var fylld av slitningar. Liksom Mozarts relation till sin egen far, något som i "Amadeus" får ödesdigra konsekvenser.
Men hur var det då med Mozart och Salieri, geniet och medelmåttan, Guds älskling och Guds förkastare? Tyvärr. Nationalencyklopedin konstaterar torrt: "Indicierna på en direkt fiendskap mellan Salieri och Mozart är svaga och spekulationerna om hans (Salieris) inblandning i Mozarts död utan grund".
Och Tom Hulce då, han som gestaltade Mozart och förförde en halv värld?
Jo, det har väl gått sådär. Senast gjorde han Quasimodos röst i Disneys "Ringaren av Notre Dame 1 & 2".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!