Nerman på hembesök

EINAR NERMAN
Galleri Sander
Teckningar

En amper dam, Agnes Imlay, från den engelska tiljan.

En amper dam, Agnes Imlay, från den engelska tiljan.

Foto:

Kultur och Nöje2002-01-14 00:00
Solstickspojken, bilden av Einar Nerman, måste vara det mest spridda och kända konstverket i Sverige.
På Galleri Sander finns en sådan pojken, nu motiv för en stor oljemålning.
Det är en bedårande bild, den lille gossen är uppsträckt för situationen, men nog kan man åtminstone inbilla sig att springet i benen avspeglas i ögonen.
Einar Nerman, bror till Ture och Birger, född 1888, växte upp i Norrköping och, kan man säkert gissa, under gynnsamma omständigheter. När föräldrarna såg att hans håg stod till att teckna och måla fick han gå på skola i Stockholm. Pappa Janne var bokhandlare.

Einar fick studera vidare i Paris och kom också att gå på dansskola när han var tillbaka i Stockholm. Han bodde också i London på 20-talet och medarbetade då i The Tatler med att teckna karikatyrer. Einar Nerman dog 1983.
Det handlade mest om människor ur teater- och nöjesvärlden och ett av hans mest berömda porträtt, och ett av hans mest älskade verk, är den mjuka rena linje som tecknar profilen av Greta Garbo.
Några av Nermans verk, mest förlagor i blyerts, sådana som senare tecknades i tusch, finns nu på Galleri Sander, de flesta visade tidigare.

Det handlar om hastverk i mer bokstavlig än nedsättande betydelse. Karikatyren ska fångas på ögonblicket och den skicklige tecknare hittar genast de linjer som bestämmer uttrycket. Nu är det många av de här nöjesprofilerna som inte är särskilt bekanta i Sverige - Nerman arbetade också i New York, men här ser vi många från 20-talets London - men en Anders de Wahl, en Adolf Jahr och sångaren Egon Larsson minns ju många än. Men de övriga bilderna har också många poänger och det är alltid en njutning att se konstnärens säkra linje och det genuina hantverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!