Musik
SäsongsavslutningFörstklassikerDe Geerhallen NorrköpingNorrköpings SymfoniorkesterDirigent: Lü JiaSolister: Rachèrkvartetten , saxofonerMusik av Rossini, A Nilsson, Respighi och Gershwin
Konserten inleddes med Uvertyren till Wilhelm Tell av Rossini. Efter en trevande soluppgång och tafatta regnstänk kom så ovädret löst och då vaknade även orkestern upp. Blecket tog här sin uppgift på allvar och levererade trovärdiga kaskader. Annars var det ganska segt mellan utfallen innan det skojiga galopptemat kom och räddade föreställningen.
<b>Energiflöde</b>
Anders Nilssons Concerto grosso för saxofonkvartett innehöll med sina tre små satser lika mycket som en fullvuxen symfoni. Det handlade om mustig, mystisk musik med märg och mognad. Rachèr-kvartettens medlemmar tog sig an musiken och uppmuntrade dialogen med orkestern. Trådarna plockades upp och teman vidareutvecklades. Första satsens energiflöde hölls ihop av kvartetten. Sax-klanger av olika valörer vandrade runt och inbjöd till samspel. Den andra satsen uppmuntrade ett mer melodiöst samtal inom kvartetten som understödd av orkestern diskuterade vidare. De dialoger som utspelade sig skedde på olika nivåer men var hela tiden nyansrika och klangsköna med en stor portion harmonisk charm. Tredje satsens disharmoni i behaglig tappning gav en häftig uppladdning i finalen. Här var det ett rytmiskt flöde hos kvartetten som gav den stadigt flytande pulsen.
Ottorino Respighis Antika arior och danser kändes efter den fräscha saxofonkonserten både mossig och ointressant men detta omdöme skall inte spilla över på orkestern som nog slet med att få allt på plats. Dock kändes denna Svit 1 svajig och utan det flöde man kan skulle vilja önska sig.
Gershwins An American in Paris är ett säkert kort bland alla symfoniska dikter som passerat revy. Kvällens framförande var, när det var som bäst, helt bländande och allra bäst ju närmare slutet vi kom. De sista takterna får samla ihop hela säsongen för här koncentrerades orkesterns insats under Lü Jia till att verkligen bli moget och uppkäftigt.
Och så till det oväntade extrainslaget som chefsdirigenten tog till för att sammanfatta och tacka för säsongen. Det spelades nämligen en festlig våruvertyr med kinesiska förtecken som jag gärna vill höra fler gånger. Tonspråket var fräscht och rensade öronen.
Under kvällen delades Solveig-priset ut till violinisten Magnus Ivarsson och Gisela-stipendiet gick till solocellisten Niklas Veltman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!