Musik
Norrköpings Symfoniorkester Dirigent Lü Jia Bruckner, Symfoni nr 6
Den sjätte symfonin börjar med Maestoso. Liksom satsens namn är den majestätisk och i ett snabbt tempo. De musikaliska blocken ställs sida vid sida, klanger och melodier upprepas gång på gång. Men Lü Jia lyckas utföra detta utan att det uppstår någon monotoni. Tempot är precis rätt avvägt för att styckets uppbyggnad och de långsiktigt återhållna stegringarna ska komma till sin rätt. Tempostegringar med hjälp av celli och kontrabasarnas mäktiga pizzicato ger rysningar.
Adagiot, andra satsen, börjar med ett vackert solo av oboe och åtföljs av lågmälda och sirligt vackra, vemodiga melodier hos stråkarna. Lätthet och mjukhet övergår till ett snabbare tempo och melodierna växlar snyggt mellan stråkar och blåsare.
Tredje satsen, scherzo, innehar en något skämtsam hållning. Detta framgår tydligt i de laddade pauserna där allt tycks börja om från början. Här använder Bruckner återigen ekoeffekten som bollas mellan de olika stämmorna. Basstråkarnas pizzicaton ger en magnifik känsla av marschtakt som utmynnar i en kraftfull och, ända till sista takten, stark avslutning.
Finalen intas snabbt och säkert. Den tydliga basgången är borta och ersätts av en intensiv och tät klang. Lü Jia vet hur han ska få fram de tvära tempoväxlingarna och den dramatiska stämningen. Det är en storslagen avslutning på en mäktig symfoni. Blåsarna intar långa stunder en dominerande del i partituret, och symfoniorkesterns blåsare är av mycket hög klass.
Lördagens framförande vittnar om en rikedom av noggrant tillvaratagna detaljer utan att inverka negativt på det växlande tempot. Norrköpings Symfoniorkester och dirigent Lü Jia tolkar den sjätte symfonin med intensitet och värme och lyckas överföra detsamma till en tydligt tagen men liten publik. Utan tvekan är Norrköpings Symfoniorkester ett namn att räkna med i världssammanhang.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!