Musik
John Lidström: Symfoni nr 1, Ljunghed, Trift, Vildros Aulis Sallinen: Don Juanquixotes nattliga danser Mendelssohn: Den sköna Melusina Beethoven: Symfoni nr 2
Musiken exploderar med hjälp av slagverk och blåsare och effekten är fullkomlig. Det känns som om vi gått genom en kraftig storm och får fast mark under fötterna när musiken återgår till ett stilla kaos med svagare toner innan den helt dör ut.
Lidströms symfoni är både vacker och gripbar. Den var öppningen till en konsert nästan helt i sagans tecken. I Aulis Sallinens verk Kammarmusik III: Don Juanquixotes nattliga danser får vi följa två av världslitteraturens mest kända spanska förförare Don Juan och Don Quixote. Norrköpings Symfoniorkesters egen solocellist Niklaas Veltman tolkade de båda rollerna. Teknisk skicklighet, känslofyllt vibrato och klangfulla toner präglade skönt vemodig solomusik me tydliga inslag av tango. Till danspartner hade Veltman första konsertmästare Tale Olsson. Cello och violin klingade fint i kontrast till varandra när de bjöd upp till en lekfull men än dock sorglig dans. Aulis Sallinens opus förde musiken från modern nutida till lite mer traditionella tongångar. Genom Felix Mendelssohns Den sköna Melusina hamnar vi på mammas gata.
Sommarlätta tongångar som är lätta att känna igen. Men i jämförelse med konsertens inledning känns Mendelssohn aningens tråkig och tillrättalagd. Det blir inget mer klimax. Efter Mendelssohn följde Ludwig van Beethovens pampiga Symfoni nr 2 som avslutade konserten. Kvällen innehöll en mycket lagom dos gammalt och nytt och allt genom ett sagans skimmer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!