Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Musik

De Geerhallen Norrköping
Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent: Lü Jia
Solist: Sarah Chang violin
Musik av Dvorák, Bruch och Beethoven

Kultur och Nöje2003-02-01 00:00
En riktigt trevlig evenemangskonsert fick vi avnjuta i De Geerhallen i torsdags. Reprisen i Linköping på fredagen var säkert lika angenäm. Huvudnumret med Bruchs Violinkonsert nr 1 satt visserligen fint, men än mer glädje hade vi av Beethovens pastorala 6:e symfoni. Det märks att orkestern är spelhungrig och riktigt i högform när Lü Jia står på podiet.
Med Dvoraks Slaviska danser fick vi en sprudlande kick-in i kvällens program. Klangskönt och med en rejäl skjuts framåt spelades Presto-satsen livfullt och spirituellt. Alert styrning från dirigenten gav snabb dynamisk växling i orkestern och den slaviska dansen lämnade taktfasta avtryck.
Sarah Chang var solist i Max Bruchs Violinkonsert nr 1, den med det undersköna adagiot. Inledningsvis presenterade hon en stor, tung och rund ton med lugn andning och tyglat temperament. Hennes spel var levande och uttömmande. Ett gediget samspel med framförallt träblåset gav extra friskhet åt den första satsen.
Andra satsen fortsatte i samma glansfulla stil. Dock hade jag önskat att tonen slankats av emellanåt och inte klingat lika kraftfullt och muskulös konserten igenom. I de mest lyriska partier kunde det lätt bli forcerat då viljan att formulera de snabba löpningarna skedde på bekostnad av tonbildningen.
Den tredje satsen ville först inte sätta sig och skulle kunnat skena iväg. Den rapsodiskt fria tolkningen som på ett sätt gav liv och glans åt framförandet blev samtidigt ett hinder för stabiliteten. Orkestern styrde upp spelet med briljanta insatser och Sarah Cheng kunde tack vare detta fortsätta sitt friskt flödande och på sitt sätt fräscht otyglade spel.
Beethovens 6:e symfoni - kan det vara någonting att servera sin publik ännu en gång? Efter orkesterns framförande kan man bara tacka och ta emot för spelet var helt enkelt bra, ja riktigt bra till och med. Vi fick en okomplicerad tolkning; glad men inte glättig, noggrant spelad men utan onödiga utflykter. En snygg träblåsarstafett och ivrigt påhejande stråkar höjde temperaturen. Beethovens pastorala tankar har inte uttryckat bättre på länge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!