Musik

Symfoniorkestern
Mozart, Trollflöjten uvertyr
Sjostakovitj, Cellokonsert nr 1, solist Li-wei Qin Lidholm,
Riter, med installation av konstnär Maria Heed

Kultur och Nöje2002-09-21 00:00
Den första konserten i serien förstaklassiker innehöll Mozart, Sjostakovitj och Lidholm. Tre stora tonsättare som alla är mycket starka känslomässigt. Mozart, först ut med Trollflöjten, kändes lite trött och sliten. Men allt blev förlåtet när Sjostakovitj och solocellisten Li-wei Qin tar fart. Sjostakovitj första cellokonsert är ett omskakande mästerverk. Det är i dessa långspunna, tragiska satser som tonsättaren säger sanningen om sig själv. Det är mycket svårmod, dramatik och smärta. Li-wei Qin är bara 26 år gammal men redan en mycket stor cellist. Sjostakovitj cellokonsert är inte för mycket för honom. Han för fram stycket utan att briljera med det tekniska och framför det med lätt återhållsamhet. Med sitt djupa musikaliska engagemang utrycker han en otrolig känsla och spelar med en obeskrivlig intensitet. Han behärskar utan tvekan sitt instrument och bjuder med inlevelse på en underbar upplevelse. Mycket mer skakande än vad solisten och orkestern tillsammans skapade går inte att gestalta.

<b>Balettsvit</b>
Som om publiken inte vore mättad med starka känslor bjöds det också på Ingvar Lidholms balettsvit Riter. Lidholm är en tonsättare med glöd och poesi och hans musik bjuder på starka känslor med nordisk klang. Av denna musik och gamla grönländska myter har konstnären Maria Heed skapat en installation som växte fram under musikens gång. Ett ansikte skapas med hjälp av rörliga plåtar på väggen bakom orkestern. Musiken och installationen står i samklang och bildar ett magiskt skimmer som griper tag i djupet. Innan delarna förenats skapar de och ljudet från de kraftiga slagverken en skrämmande och förvirrad nyfikenhet.
Symfoniorkestern visar tydligt att de är av hög klass. Torsdagens konsert var verkligen en upplevelse för alla sinnen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!