Musik
FörstklassikerDe Geerhallen NorrköpingNorrköpings SymfoniorkesterDirigent: Arnold ÖstmanSolist: Yoriko Asahara, pianoMusik av Mozart: Serenad nr 13, Pianokonsert nr 19 och Symfoni nr 40
I den 40.e symfonin fanns mycket energi i varje slag och fram kom en gracil tolkning som byggdes upp från grunden på kammarmusikaliskt manér. Snabba vändningar och fina passager lotsades fram på ett nobelt sätt. På sätt och vis blev symfonin musikaliskt ransonerad och kvar fanns bara kärnan. Så kan man jobba när orkestern låter sig formas så där lite lagom motspänstigt, det är då det blir spänning och dramatik i framförandet, om än med små medel.
Kvällens solist Yoriko Asahara har vi norrköpingsbor lärt känna som en hårt arbetande och musikaliskt känslig och ambitiös pianist. Hon kan hantverket och slarvar inte över någonting. Den 19:e pianokonserten presenterade Asahara glansfullt, enkelt men inte överhettat. Den lyriska ådran kom till sin rätt i lagom proportion och på det hela kändes konserten vilsam, fräsch och liksom okomplicerad. Därtill glittrade pianostämman och gick nästan till anfall mot den av dirigenten tillyxade orkestern. I kadenserna drev Asahara konserten rejält framåt på väg mot någonting nytt. Ett kristallklart framförande av en härlig pianokonsert!
Inledningen med Serenad nr 13 , Eine kleine Nachtmusik , lyckades däremot inte riktigt locka mitt öra. Egentligen är det otroligt att orkestern alls kan spela under det tryck hela institutionen utsatts för med hot om både det ena och andra. Kanske var det den tröttheten som kom fram i Mozarts lilla serenad. Jag saknade rondören i spelet och uppfattade tonen som ovårdad och lite spretig. Om man vill vända det till någonting positivt kan man i stället säga att det var minimalistiskt stramt, rakt och utan krusiduller. Med den inställningen blev framförandet i stället raskt och frispråkigt och det var nog så Östman hade tänkt sig att det skulle låta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!