Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Musik med tryck i stråkarna

Norrköpings Symfoniorkester
Dirigent och solist: Andrew Manze, violin
Musik av Bach och Tippet
De Geerhallen Norrköping

Kultur och Nöje2005-04-11 06:00
Med Bach för ögonen - och i öronen - presenterades programmet på lördagseftermiddagen i De Geerhallen. Sämre utgångspunkt för ett program kan man ha och för egen del tycker jag att fader Bach verkligen är den femte evangelist man skämtsamt (?) utnämt honom till. Dessvärre tror jag inte att det kammarmusikaliska programmet riktigt hade landat hos Norrköpingssymfonikerna, mitt bland alla symfonier och annat storvulet.
Eller så var det mina öron som var inställda på annat finlir än vad som serverades.
Först ut var man med Bachs Brandenburgkonsert nr 1, där dirigenten Anrew Manze tillika var solist.
Man gick ut med ett elegant kluckande spel med lagom gung i de båda första satserna. I allegrot kändes solostämman först helt integrerad, men sedan blev det underliga tempoförskjutningar och skum intonation i orkestern överlag och ingen visste vart det skulle bära hän. Brandenburgarn hämtade sig inte riktigt efter den kollapsen.

Michael Tippets Fantasia Concertante över teman av Corelli stod så på programmet. Här fick vi mycket musik med tryck i stråkarna. Dessutom med en pedagogisk inledning som extra knorr när vi fick höra Corellis lilla tema och därigenom snabbt kom in i kompositionen. Tippet var ju en 1900-talskompositör som här plockat upp barocken och återgav den i modernt stuk.
Efter paus fick vi höra Anrew Manzes egna orkesterering av Bachs Contrapunctum XVIII ur Die Kunst der Fuge. Det spelades intellektuellt, stramt , korrekt och tydligt.
De allra flesta svenskar har hört Bachs Air på det ena eller andra sättet. För en del är det TV:s reklamfilmer man tänker på, för andra Beppes godnattstund. Mång upp-popade versioner har försökt slå sig igenom, både med sång och utan. Nu fick vi höra originalet, om man kan säga att det finns någonting sådant när det gäller barockmusik. Kompositörerna lånade ju ganska friskt av sig själva, för här handlar det om bruksmusik. Air ingår i den större Svit nr 3 D-dur som alltspå spelades i sin helhet. Ouvertyren kom aldrig riktigt igång utan fick en grötig klang. Så småningom lättades det upp och gunget återkom.
Air spelades sprött och lätt, ganska rakt och i friskt tempo. De avslutande danserna fick en fräsch klang med god vigör.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!