Musical-Gala utan tryck

Andrew Lloyd Webber Gala
Louis De Geer, den 17 april
Publik: Utsålt
Arrangör: Wim wigt production

Kultur och Nöje2002-04-19 00:00
Musical-Gala Andrew Lloyd Webber lockade till sig ett nästan fullsatt Louis De Geer och förväntningarna var höga. Namnet Andrew Lloyd Webber får många att tänka på musikalmusik på hög nivå. Och kvällen bestod av just sådan musik av allra bästa kvalité.
Galan är en europeisk produktion med musiker från England, Polen, Tyskland, Ungern och andra länder. Några av artisterna har medverkat i originaluppsättningar i London. Solisterna var omgivna av en dansant ensemble med exklusiv utstyrsel och diverse rekvisita. Det var glitter och glamor på rätt plats. Musik varvades med skådespeleri och dansglädje.

<b>Presenterades det bästa</b>
Publiken presenterades de bästa styckena ur varje musikal. Men transportsträckan mellan de allra bästa låtarna kändes ibland lite väl lång och enformig. Höga förväntningar tunnades också ut en aning i galans inledning.
Ljudet var alldeles för klent och resulterade i att den viktiga live-känslan inte infann sig. Det kändes som om solisterna mimade till redan inspelad musik. En anledning kan vara den minimala orkestern. Klangen var lite väl tunn och spretig emellanåt.

<b>Utsökta delar</b>
Konserten innehöll några utsökta delar som mestadels presenterades av de kvinnliga artisterna. Anna Stollis insats som Grizabella i Cats var mycket inlevelsefull. Hennes starka och klangfulla röst återgav Memory med intensiv och smärtfylld stämma. Men den riktiga känslan stod Jana Werner för.
I rollen som Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar och som Mary i The beautiful game ger hennes känslofulla röst rysningar. Publikens jubel fick dock Collen Patrice Taylor i rollen som Christine i The Phantome of the Opera.
Med säker och rund ton prickade hon de allra högsta och svårfångade tonerna i Think of me och The Phantom of the Opera. Men i jämförelse med Sarah Brightman när hon hade rollen som Christine i London har Colleen Patrice Taylor ett bredare vibrato som tyvärr förtar känslan något.
Det är ett mycket vanligt engelskt fenomen att sångerskorna förr eller senare börjar använda ett brett vibrato. Detta passar dock bättre i en aria på en opera än i en musikal.
Starkast intryck bland de manliga sångarna gjorde Alistair Lee som bland annat hade rollen som Jesus i Jesus Christ superstar.

<b>Omgjorda stycken</b>
Ensemblens minimala storlek och urvalet av låtar i musikalerna resulterade i något omgjorda stycken. Detta framgick tydligast i Masquerade ur The phantome of the Opera där kören hade behövt vara lite större och solisterna framträda lite tydligare.
Men i den avslutande Vaults of heaven ur musikalen Whistle down the wind visade ensemblen sin fulla styrka med härlig körsång och livfulla soloinsatser. Med alla på scenen infann sig äntligen den rätta känslan och konserten fungerade som en aptitretare till att vilja höra en hel musikal från början till slut.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!