Ung scen/öst kontaktar framtiden
Manus: Camilla Blomqvist
Idé, koncept och regi: Ragna Weisteen
Med: Tobias Almborg, Mikael Dahl (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö), Maria Granhagen och Ellen Norlund
Scenograf och kostymtecknare: Anna Dolata
Producent: Helena Källström
Ung scen öst ger miljöångesten ett ansikte - Rakel, 15. Hon slutar nian, men vill inte gå på skolavslutningen. Varför ska hon fira när jorden går under?
Istället tar hon sin liljekonvaljbukett och cyklar till en plats där hon lekte som barn, där radioaktivt avfall fyller urberget långt under markytan. Hon är stenhårt övertygad fältbiolog, upp till tänderna rustad med argument och kämparvilja. Men omgivningen förstår henne inte. Kompisarna vill träna och shoppa. Pappan vill fira sin 50-årsdag i Thailand. Rakel blir förtvivlad. Flygplanets utsläpp motsvarar var en människa i Sydostasien släpper ut under ett helt år!
Sprickan mellan henne och omgivningen växer. Den existentiella ångesten tar över livet och blir svår att bemästra. Och snart får vi veta att buketten av liljekonvaljer inte är vald med tanke doften eller de vita klockornas skönhet - utan blommans giftiga egenskaper.
Ung scen/öst bjuder på medryckande interaktiv teater i skuggan av Fukushimakatastrofen. Den unga publiken på Teater Bråddgatan får agera orkester av framtidsljud och vara med i iscensättningen av ett framtidskaos i en överbefolkad värld där rent vatten är en bristvara. Men i framtidens - den unga publikens - knän läggs också den svåra frågan om slutförvaring av radioaktivt avfall. Hur kan vi varna kommande civilisationer för slutförvaringsplatser, så att de låter den vara? Är förslaget att bygga ett avskräckande landskap, en "skog av törnen" en bra lösning. Eller väcker det snarare människans nyfikenhet?
Föreställningen rör sig i teaterkonstens framkant och bygger på en lysande idé och text. Genomarbetad, angelängen, rolig och pedagogisk. Skolorna får något att arbeta vidare med i naturvetenskapliga ämnen.
Scenrummet brys sönder så att uppsättningen blir både omslutande och uppslukande. Ljus och ljud används snyggt och effektfullt.
Bland skådespelarna imponerar Ellen Norlund med sin smittande energi och Mikael Dahl med sin snabba humor - och härliga sångröst! De underhållande stråken är för övrigt helt nödvändiga för att lätta upp all nattsvart undergångsskräck.
Men givetvis väcker också inhopparen Tobias Almborg beundran - på bara två dagar lyckas han sätta rollerna som pappa, säkerhetsexpert och älg.
Den interaktiva teatern är förstås påträngande till sin natur och den laddade stämningen får ibland publiken att skruva på sig. Några verkar tycka att det är rätt jobbigt när en skådespelare, utklädd till isbjörn, kommer krypande rakt in i den privata sfären. Själv kan jag bara njuta av att få bli en del av så bra teater.
Länets barn och ungdomar har blivit bortskämda med fullträff på fullträff från Ungs scen/öst. Ung scen/öst kontaktar framtiden är inget undantag.