Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Miljöångesten får ett ansikte

Ung scen/öst kontaktar framtiden är en mörk föreställning om miljöhot och vad vi egentligen lämnar över till kommande generationer. Ellen Norlund spelar den moderna miljöriddaren Rakel.

Foto: Markus Gårder

Ung scen/öst kontaktar framtiden är en mörk föreställning om miljöhot och vad vi egentligen lämnar över till kommande generationer. Ellen Norlund spelar den moderna miljöriddaren Rakel. Foto: Markus Gårder

Foto: Foto Markus Gårder

Kultur och Nöje2012-11-14 16:16

Ung scen/öst kontaktar framtiden

Manus: Camilla Blomqvist

Idé, koncept och regi: Ragna Weisteen

Med: Tobias Almborg, Mikael Dahl (praktikant från Teaterhögskolan i Malmö), Maria Granhagen och Ellen Norlund

Scenograf och kostymtecknare: Anna Dolata

Producent: Helena Källström

Ung scen öst ger miljöångesten ett ansikte - Rakel, 15. Hon slutar nian, men vill inte gå på skolavslutningen. Varför ska hon fira när jorden går under?

Istället tar hon sin liljekonvaljbukett och cyklar till en plats där hon lekte som barn, där radioaktivt avfall fyller urberget långt under markytan. Hon är stenhårt övertygad fältbiolog, upp till tänderna rustad med argument och kämparvilja. Men omgivningen förstår henne inte. Kompisarna vill träna och shoppa. Pappan vill fira sin 50-årsdag i Thailand. Rakel blir förtvivlad. Flygplanets utsläpp motsvarar var en människa i Sydostasien släpper ut under ett helt år!

Sprickan mellan henne och omgivningen växer. Den existentiella ångesten tar över livet och blir svår att bemästra. Och snart får vi veta att buketten av liljekonvaljer inte är vald med tanke doften eller de vita klockornas skönhet - utan blommans giftiga egenskaper.

Ung scen/öst bjuder på medryckande interaktiv teater i skuggan av Fukushimakatastrofen. Den unga publiken på Teater Bråddgatan får agera orkester av framtidsljud och vara med i iscensättningen av ett framtidskaos i en överbefolkad värld där rent vatten är en bristvara. Men i framtidens - den unga publikens - knän läggs också den svåra frågan om slutförvaring av radioaktivt avfall. Hur kan vi varna kommande civilisationer för slutförvaringsplatser, så att de låter den vara? Är förslaget att bygga ett avskräckande landskap, en "skog av törnen" en bra lösning. Eller väcker det snarare människans nyfikenhet?

Föreställningen rör sig i teaterkonstens framkant och bygger på en lysande idé och text. Genomarbetad, angelängen, rolig och pedagogisk. Skolorna får något att arbeta vidare med i naturvetenskapliga ämnen.

Scenrummet brys sönder så att uppsättningen blir både omslutande och uppslukande. Ljus och ljud används snyggt och effektfullt.

Bland skådespelarna imponerar Ellen Norlund med sin smittande energi och Mikael Dahl med sin snabba humor - och härliga sångröst! De underhållande stråken är för övrigt helt nödvändiga för att lätta upp all nattsvart undergångsskräck.

Men givetvis väcker också inhopparen Tobias Almborg beundran - på bara två dagar lyckas han sätta rollerna som pappa, säkerhetsexpert och älg.

Den interaktiva teatern är förstås påträngande till sin natur och den laddade stämningen får ibland publiken att skruva på sig. Några verkar tycka att det är rätt jobbigt när en skådespelare, utklädd till isbjörn, kommer krypande rakt in i den privata sfären. Själv kan jag bara njuta av att få bli en del av så bra teater.

Länets barn och ungdomar har blivit bortskämda med fullträff på fullträff från Ungs scen/öst. Ung scen/öst kontaktar framtiden är inget undantag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!