Milda toner i eftermiddagskonsert
Vilda blommor i milda toner doftade i De Geerhallen i lördags då symfonikerna bjöd på eftermiddagskonsert.
I scherzot kom vi till en återhämtning som ändå innebar bra fart på slingor och förgreningar. Schumann lyfte verkligen idag och blev pampigt mitt i det utsirade. Genom hela konserten fungerade orkesterns egen violinist Richard Michelin som programvärd och det tackar vi för. Alldeles lagom mycket fakta och omkringsnack kring kompositörer och verk gav den röda tråd som annars blivit lite blek och skör.
Ur Bo Nilssons komposition "Wiesenblümchen" för stråkar spelade man tre satser. Det klingade andlöst vackert och fram i den sista satsen, "Carte postale an..." lät det än mer ljushyllt i ton och klangform. Ur Gustav Mahlers 2 symfoni spelades den 3.e satsen med det poetiska namnet "What the Wild Flowers Tell me". Även här låg betoningen på stilla och sansat spel som fick en liten touch av sprittande intensitet, dock jämnt och tyglat. I de övriga styckena hörde vi orkesterns andre konsertmästare Mikael Wenhov som solist. Johan Svendsens Romans för violin och orkester spelades balanserat och behärskat med en lätthet i tonen och bärigt anslag. Wenhov använder inte de stora uttrycken utan satsade desto mer på ett kontrollerat men ändå fritt flöde i linjerna. Ole Bulls lilla pärla Säterjäntans Söndag spelades återhållet och stillsamt liksom även den så ofta sönderspelade Schön Rosmarin av Fritz Kreisler. Här blev uttrycket hos solist och orkester smått kammarmusikaliskt och ingenstans föll man i diket att ta ut svängarna för mycket.
Vilda blommor Norrköpings Symfoniorkester Solist: Mikael Wenhov, violin Dirigent: Fredrik Burstedt Programvärd: Richard Michelin Musik av: Nilsson, Svendsen, Mahler, Bull, Kreisler och Schumann
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!