Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Milda toner i eftermiddagskonsert

Vilda blommor i milda toner doftade i De Geerhallen i lördags då symfonikerna bjöd på eftermiddagskonsert.

Kultur och Nöje2008-03-17 03:00
Före paus spelades en handfull stycken i det mindre formatet, medan man efter paus serverade Schumanns "Vårsymfoni", vilken också blev konsertens höjdpunkt. Med hjälp av dirigenten Fredrik Burstedt tog man sig an Schumann med stuns och snabba dynamiska växlingar. Mäktigt böljade och intensiva uppladdningar skapade intresse och nyfikenhet på den fortsatta utvecklingen. I allegro-satsen hörde vi ett utmejslat finsnickeri som över i Larghettot gav en mörk relief åt det glittrande och sprittande solskenet.
I scherzot kom vi till en återhämtning som ändå innebar bra fart på slingor och förgreningar. Schumann lyfte verkligen idag och blev pampigt mitt i det utsirade. Genom hela konserten fungerade orkesterns egen violinist Richard Michelin som programvärd och det tackar vi för. Alldeles lagom mycket fakta och omkringsnack kring kompositörer och verk gav den röda tråd som annars blivit lite blek och skör.
Ur Bo Nilssons komposition "Wiesenblümchen" för stråkar spelade man tre satser. Det klingade andlöst vackert och fram i den sista satsen, "Carte postale an..." lät det än mer ljushyllt i ton och klangform. Ur Gustav Mahlers 2 symfoni spelades den 3.e satsen med det poetiska namnet "What the Wild Flowers Tell me". Även här låg betoningen på stilla och sansat spel som fick en liten touch av sprittande intensitet, dock jämnt och tyglat. I de övriga styckena hörde vi orkesterns andre konsertmästare Mikael Wenhov som solist. Johan Svendsens Romans för violin och orkester spelades balanserat och behärskat med en lätthet i tonen och bärigt anslag. Wenhov använder inte de stora uttrycken utan satsade desto mer på ett kontrollerat men ändå fritt flöde i linjerna. Ole Bulls lilla pärla Säterjäntans Söndag spelades återhållet och stillsamt liksom även den så ofta sönderspelade Schön Rosmarin av Fritz Kreisler. Här blev uttrycket hos solist och orkester smått kammarmusikaliskt och ingenstans föll man i diket att ta ut svängarna för mycket.
Vilda blommor Norrköpings Symfoniorkester Solist: Mikael Wenhov, violin Dirigent: Fredrik Burstedt Programvärd: Richard Michelin Musik av: Nilsson, Svendsen, Mahler, Bull, Kreisler och Schumann
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!