Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Medryckande och melodisk Carmen

Lördagens konsert bjöd ett konsertant framförande av Carmen, en opera där den melodiska igenkänningsfaktorn är hög i både uvertyr och flera arior.

Kultur och Nöje2011-03-21 03:00

 Bizet tycks ha varit på gott humör när han skrev detta, för musiken är medryckande och fylld av sprudlande sydländskt temperament och heta känslor!

Musiken står väl på egna ben utan det sceniska överdåd som är brukligt i operasammanhang och presentatören bestod publiken nödtorftigt med en del scenanvisningar om handlingen.

Matilda Persson och Krister St Hill hade en scenisk närvaro i sin sång som förstärkte det musikaliska uttrycket och handlingen; den senare gjorde entré med vinnarattityd och visade både nerv och dramatiskt utspel i sin sång där den välkända toreadorarian blev en av höjdpunkterna.

Matilda Persson lite mörka sopran hade ett brett register både tonalt och när det gäller skiftande karaktär eller tonfärg; i rollen som den starka, manipulativa Carmen drog dramatiken ibland över i ett aningen bräkande vibrato som var mera kraftfullt än skönt. Men i sina förförelsekonster var hon övertygande och hade full kontroll över sin röst.

Prechts Don José gjorde som huvudrollsinnehavare ett tyvärr lite stelt och blekt intryck, kanske delvis betingat av rollkaraktären som ju saknar Escamillos kämparglöd och istället hamnar i trubbel när olika viljor konkurrerar om att styra honom.

Don José liknar lite gynekologen i Askim, och vet man inte riktigt vem man är eller vad man vill är det svårt man vinna framgång vilken arena man än befinner sig på. Oantastlig sång men för blodfattigt i jämförelse med den färgstarka Carmen och hade kommit mera till sin rätt i ett oratorium än i en dramatisk operaroll.

En vackert vädjande sångröst hördes från byflickan Micaela som upprepade gånger försökte beveka Don Jose att återvända hem: en klar sopran med både imponerande volym och höjd och där den intensiva lystern i klangen ibland gav associationer till sångfågeln Edith Piaf.

Orkestern balanserade mellan finstämt recitativ och utmejslat karaktärsspel, inget ljus under skäppan här utan lysa och visa vad man äger av sköna klanger! Men i full medvetenhet om att syftet framför allt var att lyfta fram sångarnas insatser, aldrig vingklippa. Allting på plats och man känner sig helt lugn, som man blir med en dirigent som förmår hålla ihop helheten.

Den månghövdade kören gjorde en fin insats och tycktes växa i självförtroende under konsertens gång. Efter några tveksamheten i första akten som snabbt var passé repades nytt mod, och sångarna vågade sedan ta ett större utrymme i anspråk vilket gav ny pondus i riktning som det anstår en operakör.

En särskild eloge till Liine Carlsson/Astrid Robillard som gav prov på välklingande spådomskonst, här tände det till ordentligt och tillsammans med Carmen blev det en fullfjädrad operatersett.

Norrköpings symfoniorkester, DeGeerhallen

Carmen; opera av Georges Bizet

Dirigent: Patrik Ringborg

Sångsolister: Matilda Paulsson (Carmen), Per-Håkan Precht (Don José), Krister St Hill (Escamillo), Lauryna Bendziunaite (Micaela), Liine Carlsson (Frasquita), Astrid Robillard (Mercedes), Lars Arvidsson (Zuniga), Linus Börjesson (Dancairo), Håkan Starkenberg (Remendado), Mikael Axelsson (Morales)

Presentatör: Stefan Johansson

Musikaliska Sällskapets Kammarkör, Bel Cantokören

Körinstudering: Mikael Bruze

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!