Cirklar och celler. Peggy Palmstedt tar hjälp av kroppens beståndsdelar när hon sluter cirklarna på Galleri Kronan. Hon vill göra upp med den celliknande formen. Hon har arbetat med den länge och känner sig färdig, men för en utomstående betraktare känns motivet inte alls uttjatat.
Peggy Palmstedt är en ny bekantskap, det är första gången hon har en separatutställning i Norrköping. Sedan ett par år är hon med i konstnärsföreningen Kifin, men hon har bott i Norrköping länge. Hon har inte arbetat särskilt utåtriktat och för att slippa pressen att försörja sig på sitt konstnärskap arbetar hon istället som mentalskötare på Leonardsbergs psykiatriboende.
Utställningen har ett stillsamt, nästan meditativt, lugn med sina repetitioner av former. Hon låter cellerna - de allra minsta självständiga delarna i organismer - omfamnas av en cirkelform och bli till ett fönster åt universum.
Effekten blir läcker när hon låter den glänsande och rödlackade cirkeln, som kan associeras med en himlakropp, spela mot en matt och tjärliknande yta. Asfaltsvart evighet.
Installationen "Skyddsmekanismer" består av ett antal gipsskulpturer utplacerade i ett rutnät på en cirkelformad askbädd. Det för tankarna till is och vatten, eld och aska. Förgörande, livgivande och renande krafter som på samma gång kan symbolisera livets början och slut.