Med underton av fasa
Ett omskakande, medryckande och sevärt drama om två passionstragedier i skolmiljö i London. Judi Dench, för de flesta känd som James Bonds chef och som drottning Elizabeth i Shakespeare in Love, gör sitt livs filmroll som ensam, förbittrad historielärarinna, som håller både livet och människorna på avstånd.
Barska, bitska äldre kvinnor är vad Dench har fått spela i sin övervärderade filmkarriär. Bäst är hon nog i tunga teaterföreställningar. Men här spelar hon med brett register, trevlig, smickrande, sarkastisk, frånstötande och tragisk, en gripande fast obehaglig typ. Dessutom får vi höra henne som uppläsare av dagbokstexter. Av dem förstår åhöraren att hon är en total egoist som inte alls ser sig och sitt liv som andra gör. Fast den sortens otillförlitlighet och subjektivitet går sannolikt bäst fram i romanförlagan.
Cate Blanchett är duktig som vanligt som den utpressade parten, naiv i yrket, blind för kollegans verkliga jag, tanklöst svikande sin familj för tillfällig otrohet. Pojken är en brådmogen, klipsk, oborstad typ, en tonårsvariant av de working class heroes Richard Harris och andra spelade på 1960-talet.
Richard Eyre, vanligtvis teaterman, får nog svårt att överträffa sin regiinsats i framtiden. Han får även de rent överdrivna episoderna mot slutet att fungera. Då har filmen definitivt lämnat det engelska dramats vanliga städade stil och närmat sig Fassbinders och Almodóvars avsiktligt starka effekter. Kompositören Philip Glass har förstått stilen, och undertonen av fasa i skenbart trygg vardag; hans musik tillför något av skräckfilmsstämning.
Film
NOTES ON A SCANDAL
Filmstaden
Filmstaden
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!