Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Med tvekan inför samtidskonst

Det spretar, sticker ut men lockar samtidigt till nyfikenhet. Några små guldkorn och kanske också en överraskning här och där. Men det krävs tid för att avgöra. Den nya utställning på Norrköpings konstmuseum är inte överskådlig och enhetlig mer än att alla konstverken är en form av personliga berättelser inom samtidskonsten.

Alexander Vaindorf var själv i Ryssland men på semester vid Svarta havet när Tjernobylolyckan inträffade.

Alexander Vaindorf var själv i Ryssland men på semester vid Svarta havet när Tjernobylolyckan inträffade.

Foto:

Kultur och Nöje2003-10-25 06:00
Med tv, målningar, installationer och fotografier öppnar Norrköpings Konstmuseum utställningen Om - berättande i svensk samtidskonst. 13 konstnärer födda på 60- och 70-talen uppvisar ett gemensamt drag i den svenska konsten, nämligen det personliga berättandet. Men också en nyfikenhet för den egna och andras kulturer binder ihop. Men så mycket mer är det inte som knyter samman påsen med mjuka och hårda karameller. Det spretar och sticker ut men kan på så sätt också tilltala fler. För nog finns det godbitar åt alla.
Vad sägs om fem tv-monitorer med monologer av egyptiska kvinnor i ett baksäte på en taxi. Istället för översättning har konstnären Loulou Cherinets valt att ha män stående bredvid skärmen och simultantolka. Eller kanske du hellre vill höra talas om clownen Eddy Rice Jr i den narrativa filmen "No One Lived My Life Not Even Me - Eddy Rice Jr" av Tova Mozard.
Det är först i slutet som det riktigt intressanta och komplexa återfinns. Med post it-lappar i olika färger har Johan Thurfjell skapat en historisk linje som växer åt alla håll. Med "Ett försök att förstå" har konstnären fördjupat sig i konflikten i Mellanöstern.
- Jag var i USA den 11 september och det skapade en vilja över att förstå bakomliggande orsaker i ett så komplext krig. Men jag insåg att det var för stort och valde att koncentrera mig bara på konflikten mellan palestinierna och israelerna.
De färgglada post it-lapparna står för det flyktiga minnet och att det finns flera sanningar beroende på vem som får uttala sig.
- Deras färg bleks av tiden och det kommer inte att vara möjligt att urskilja vilken källa som sagt vad. Det kletiga på baksidan kommer också att bli sämre tills de troligen inte kan hålla sig kvar på väggen. Liksom minnet blir de försämrade och blekta av tidens gång, konstaterar han.

Strax intill visas Alexander Vaindorfs dokumentär om barn i Tjernobyl födda straxföre eller efter Tjernobylolyckan. Han har följt en grupp flickor och pojkar på ett sanatorium vid Svarta havet.
- Dokumentären visar deras bild av händelsen, en bild som skapats av information från föräldrar, skola och massmedia. Trots att de inte var med om olyckan så att de kan ha egna minnen har de alla fysiska skador på grund av händelsen, förklarar han.

Filmen är 59 minuter lång och kräver att man ser den från början till slut för att förstå alla detaljer men tyvärr finns inget schema uppsatt för när dokumentären börjar från början.
Några av konstverken i den nya utställningen går helt förbi. Andra sticker ut för mycket och passar inte in. Som podiet med Victor Hugos berättelse om en prostituerad kvinnans tragiska historia och fotografier på sexköpsplatser i Sverige och utomlands. Intressanta fotografier men vad förenar dem med Victor Hugos berättelser och med de tre madrasserna placerade nedanför på golvet? Helheten ger en vulgär bild och inte ens konstnären Ylva Ogland själv tycks kunna förklarar vad madrasserna har där att göra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!