Med skarpt öga för ansikten och miljöer
MARIA FULL OF GRACE***Filmstaden
Man tänker på filmer som Ken Loachs "Sweet Sixteen" när man ser Joshua Marstons regidebut; men den för också vidare det bästa i den amerikanska dramatiska realismen. Den som filmare utanför Hollywood gärna finner material i.
När Maria med inälvorna fulla av knark kommer till New York genomskådas hon snabbt av tullare och de som erbjuder henne stöd. Samtidigt pressas hon av hänsynslösa yrkessmugglare. Med naiv envetenhet lyckas hon lösa en rad svårigheter och nå sitt mål.
Efteråt har hon mognat och kommer förmodligen att avstå från ytterligare smugglarresor.
I smugglingsmetoderna, tullförhören, invandrarstödjarnas arbete och möten med andra colombianer i New York finns en inneboende dramatik. Den behöver Marston bara lätt betona för att skapa spänning med meningsfulla rötter i människors villkor och behov. Han är konsekvent, tydlig, med ett fast grepp om personernas karaktär, motiv och om handlingens början, mitt och slut, och med skarpt öga för ansikten och miljöer.
Jungfru Maria, Jesu mor, är full av nåd ("grace") för de katolskt troende. Filmens Maria är kriminell i osjälviskt syfte. Smugglingen ska rädda hennes närmaste. I sig bär hon också både liv och död. Man ska inte dra för stora växlar på detta, men den som vill kan i hennes situation se en frälsningssymbolik. Den får dramatisk tyngd av att Maria är både ren och brådmogen, märkt av hårda omständigheter. I en svår värld är det svårt att alltid göra fläckfritt rätt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!