Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Med inspiration från Hitchcock

Valkyria Filmstaden Regi: Bryan Singer I rollerna: Tom Cruise, Kenneth Branagh, Eddie Izzard m fl

Foto: FRANK CONNOR

Kultur och Nöje2009-02-02 03:00
n Tom Cruise har mognat betydligt som skådespelare. Det hörs tydligt på rösten och replikföringen, som har ny tydlighet och pondus. Det är främst därför man inte blir så missnöjd med filmen om arméöversten greve von Stauffenbergs försök att spränga Hitler i luften 20 juli 1944.Cruises von Stauffenberg är närmast en karismatisk upprorsledare, som insett att nazism är ett brott och ett svek, och begår högförräderi för landets bästa. Efter attentatet tänker konspiratörerna genomföra operation Valkyria, en statskupp som ska avväpna SS och de andra inbitna nazister som de har emot sig. Ska attentatet lyckas? Kommer von Stauffenbergs familj att drabbas? Går det att få med sig motsträviga befäl? Det är verklighetsbaserat men givetvis berättat med den populära berättarkonstens spänning, hjältemod och offervilja. Författare, dramatiker och filmare har alltid letat hjältar och skurkar i historieböckerna för att få något nytt att skriva om. Valkyria visar nazister som vill rädda liv, avsluta ett redan förlorat krig och bevara Tysklands anseende, och blir alltså en i raden av tragedier om tyrannmord.Bryan Singer gillar att skildra gemenskap och konflikt i grupper. Övermänniskorna i "X-Men"-filmerna eller gangsters i "De misstänkta". Konspiratörernas personligheter och närgångna, rätt osminkade bilder av deras ansikten när allt står på spel, är det som gör bilderna intressanta. Singer och klipparen John Ottman använder Hitchcock-metoder för att göra telefonsamtal, växelbord och teleprintrar gastkramande. von Stauffenbergs glasöga får halvinspirerad symbolfunktion i filmen, som mest följer motståndsdramats slitna mönster.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!