Med blick för det vackra och nära
GÖRAN IVARSSON Måleri, grafik, teckning Konstforum
Blå dam. En stor målning av dam i vila, någon annans närvaro är en tanke eller en spegling, kanske någon som just försvunnit.
Foto:
De allra flesta målningar vi får se är porträtt, i hel- eller halvfigur, på Konstforum där han som ensamutställare lyckas fylla varje rum. Ytorna är synnerligen livliga, många färger, blänk och skuggor, teckningen är både skarp och mjuk, han fångar kroppsspråk och attacken, i vila och i samtal. Han tecknar personligheter, män, kvinnor, äldre, stilla stund som i "Samtal om konst" som är rolig men ni måste se hela sammanhanget, lika klar är "skvaller" där de två skugglika figurerna kan höras bakom mannen i förgrunden, här är också stunder av ensamhet och frid men det finns en aura runt alla, det handlar om värdighet, kommunikation, om att fästa uppmärksamhet, att vi ska se, om medmänniskor. Många av de här personerna kommer från vårdhem av olika slag, men det är personen, inte i första hand miljön, förutom den närmaste inramningen, som intresserar. Den största målningen heter Filosof, en person som fyller duken och har fått en mycket livlig bakgrund av bladguld, det är ganska sanslöst, men vackert och spännande.
Göran Ivarsson visar oss, med inträngande blick, absolut värme och flödande vitalitet. Man läser linjerna som att han brinner för ett uppdrag. Kanske är det på tok, men det är en publik reflektion, förstärkt av en videofilm från ateljén med konstnären i intensiv och koncentrerad verksamhet.
Det här är till råga på allt liv och alla vackra bilder, en lättillgänglig konst. Här finns referenser till konsthistoriska porträtt, den rödhåriga med vemod i blicken från verk av mästaren i Toulouse, vi hittar ljusreflexer som hos impressionister.
Man vill gärna med i de här situationerna, man vill fantisera om scenerna. På ett stillsamt sätt berättas om små händelser, möten, samtal, blickar som stannar ett ögonblick, en stund intim närhet, en viskning.
Det finns teckningar också, i svart/vitt, de fångar på samma sätt, men är snabbare, skissartade, ändå mycket säkra. Också här får ljuset modellera fram hållningar och uttryck, på ett skickligt vis. Detsamma gäller stora torrnålar med vä uttagna fält av svärta och ljus.
En serie visar stilleben, här är frukter och blommor och de är sedda med samma bejakande blick.
Göran Ivarsson kommer från västkusten (Horred) och har funnits på konstarenan cirka 25 år.