Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Maria som gav drag åt Birgitta

Kultur och Nöje2003-06-02 00:00
Birgitta börjar egentligen med Maria, förstås. Birgitta hämtade drag från "Den stora modern" i sin egen framtoning. Så nu när alla institutioner plockar fram helgonbilder och Birgittarelaterade objekt till det stora jubileet, gör Konstmuseet en utställning om Maria, alltings moder.
Och det är minsann inte bara någon helig högtidsstämning över utställningen, alla strålglanser kring barnets hår till trots.
Med fin känsla för rytm i bildvisningen och fräcka hopp i tid och stilar, har intendent Kerstin Holmer ställt samman skatter från museets samlingar såväl som privatägda bilder och pärlor från Länsmuseet. Till det några alldeles moderna inslag i den kristna berättelsen som naturligtvis passar utomordentligt väl att ställa samman med nutidshistorien. Så som Stefan Telemans , Annika Janssons blommande färgfoto och Gunilla Poignants finstämda objekt med överraskande och insmugna foton. En laddad triptyk där en del är glittrande pärlbroderi är Hjärta, Mariabild och Kors av Anna-Lena Carlsson.
Maria ­ Guds Moder och Himladrottning heter utställningen som visar grafik och måleri från renässansen och framåt och vi kan återigen glädjas åt "vår egen" Rembrandt, åt mästare som Dürer och Schongauer, åt Pehr Hörberg och en serie med alla de avgörande ögonblicken i Maria liv i en serie etsning och kopparstick av fransmannen Jacques Callot, utförda i mitten av 1600-talet. Av Hörberg får vi bland annat se den fina oljemålningen Jesus frambäres i templet, en skiss till Kvillinge kyrkas altartavla.
Så är det möjligt att visa Chagall som har målat Omskärelsen alldeles intill Rembrandts etsning av samma motiv. Och en rad verk av okända konstnärer, tillsammans ger de mer kunskap om och närhet till den Maria som rymmer all mystik, all smärta och oro och också kan visa en kvinna som tillsammans med sin man ­ Dürer är en konstnär som låter Josef ta plats ­ men också hopp och lycka och förtröstan. Också lille Jesus kan få liv i några av de gamla bilderna, här ser vi hur han har ryckt spiran från sin vän Johannes ­ symboliken talar starkt till människorna i historien som självklart kunde läsa de olika attributen som kanske måste ha text för att förstå idag.
Den innerliga, stillsamt blickande Mater dolorosa från Kaga kyrka, träskulpturen från mitten av 1400-talet, är också ett av lånen i utställningen. Mild, vacker tålig och evig möter vi modern som kommer att berätta historien och inspirera nya konstnärer, i all framtid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!