Människan anpassad till det universella kontoret

Stram estetik. Massor av datorer. Iskalla miljöer. Massor av sladdar. Ensamma människor.
Kontor heter Lars Tunbjörks tematiska fotoutställning på Arbetets mueum.

Ensamhet, tomhet – eller kanske en arrangerad bild.
FOTO: LARS TUNBJÖRK

Ensamhet, tomhet – eller kanske en arrangerad bild. FOTO: LARS TUNBJÖRK

Foto:

Kultur och Nöje2001-10-31 00:00
Det spelar ingen roll om fotografen är på besök i en bank eller hos ett dataföretag, en börsmäklare eller på försäkringskassan. Biltillverkare eller postgirot. De som inrett kontoren har haft samma ideal. Rent, avskalat, hygieniskt, effektivt. Någon kontorsstol och lite sobert mönstrade gardiner får räcka för färg- och fantasiutflykter.
Lars Tunbjörk är frilans, f.d. pressfotograf med många fina priser bakom sig.
Det spelar nog inte heller så stor roll var Tunbjörk har varit för att hämta sina dokument. I de sparsamt befolkade miljöerna ser vi många med asiatiskt utseende. Men om det är japanska eller svenska kontorsmiljöer - det går inte att avläsa utan bildtitel. Det visar sig vara en blandning av New York, Tokyo, Stockholm och Göteborg.
Däremot överraskas man ibland av folk som krupit undan, under ett bord, eller bakom eller upp på. Ett regidrag av Tunbjörk får man förmoda. Just när man håller på att fastna i någon sorts kafkastämning, skrämd av miljön och det kalla ljuset, bryts den av någon "riktig" människa. Fast snygg. Kontorsfolk ser ju inte ut hur som helst. Frågan är om de anpassar sig till den sobra miljön. Men man anar också just en regissör, han vet vad han vill ha, och han har också en viss vilja att roa, Tunbjörk. Fast det kan vara på det här viset, förstår man. Världen över.
Lite sorgset är det ändå, ibland till och med lite skrämmande.
Kommunaltjänstemannaförbundet i samarbete med Arbetets museum ligger bakom utställningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!