Mankell skriver för Unga Klara

Det står Svedlund på dörren. Men i lägenheten i Flemingsberg finns inga svennar. Där gömmer sig en far och hans dotter efter flykten från Västsahara. Dottern vill söka sig utåt, men fadern, skräckslagen, håller henne kvar bakom stängda dörrar.

Henning Mankell har skrivit ”Mörkertid” direkt för Suzanne Osten som regisserar.	
FOTO OCH MONTAGE: PETRA HELLBERG

Henning Mankell har skrivit ”Mörkertid” direkt för Suzanne Osten som regisserar. FOTO OCH MONTAGE: PETRA HELLBERG

Foto:

Kultur och Nöje2002-01-29 00:00
Efter att ha lyckats göra på samma gång djupt angelägen som fenomenalt underhållande teater utifrån viktiga samtidsfrågor som unga flickors självmord har Unga Klara i Stockholm och regissören Suzanne Osten den här gången sökt upp människoöden som annars avfärdas med termer som "flyktingpolitik".
- Den är det stora tabut idag. Alla tycker det är en viktig fråga, men ingen gör något, ingen söker upp den. Vi är sådan extrema trygghetsnarkomaner, vi vill inte för något i världen tänka oss att vi själva skulle kunna vara i den här situationen, säger Suzanne Osten när hon berättar om uppsättningen för en provpublik före premiären.

<b>Starkt </b>
"Mörkertid" heter pjäsen, premiär den 26 januari och nyskriven av Henning Mankell direkt för Osten och Unga Klara som med sitt speciella och uppsökande arbetssätt gått extremt noggrant till väga. Resultatet har blivit en på samma gång stark som lustfylld föreställning.
- "Mörkertid" är en sann titel, men det är väldigt kul spelat.
Cesar Sarachu och Cilla Thorell gör den lilla tvåmannafamiljen som är på väg att gå under trots nära kontakt och all lekfullhet som finns dem emellan.
Fadern, traumatiserad efter upplevelser i hemlandet men också efter en illegal flykt genom Europa som krävt hans hustrus liv, lever avskärmad i den svenska förorten tillsammans med sin tonårsdotter. Hon inser att de måste bryta sin isolering; han är sjukligt paranoid och försöker hålla sig själv upprätt genom att skriva pedantiska inköpslistor och kontrollera sitt barn.
- Det här är ingen feg pjäs. Fadern har förmodligen blivit torterad och det blir farligt för dottern, säger Suzanne Osten

<b>Referensgrupp</b>
Av flyktingadvokaten Kjell Jönsson fick hon bekräftat att pjäsens historia skulle kunna handla om flyktingar och människoöden han mött. För att få den rätta bakgrundskunskapen har ensemblen haft en stor referensgrupp att jobba mot. De har bland annat lyssnat till en ung flyktingkvinna som åkt gömd i en lastbil genom Europa i åtta dygn.
- För oss är det väldigt viktigt att det handlar om människor, inte flyktingar. Därför har vi tagit reda på väldigt noga vilka de var innan.
Suzanne Osten tycker sig genom åren ha fått bekräftelse på att det allvarliga och bra också går hem hos publiken.
- På teatern kan vi öva oss i medkänsla. Sen ska vi ha offentliga debatter också. Henning och jag ska ha en tillsammans. Alla säger att det är svårt med flyktingpolitiken, men nu kommer vi inte längre undan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!