Makt och kraft i sexhistorien
SEX - EN POLITISK HISTORIA Stina Andersson & Silvia Sjödahl (red) Alfabeta/RFSU
Den sexologiska vetenskapen växte fram i slutet på 1800-talet. Redan i 1900-talets början fick unga damer i högre flickskolor sexundervisning för att inte bli med barn. Det tycktes ofarligt eftersom de ändå ansågs sakna sexdrift. Vanligt folk kunde få lära sig något av eldsjälar som Hinke Bergegren om de hade tur, men 1911 blev det förbjudet att undervisa om kondomer.
Lagen gällde fortfarande 1923 då Elise Ottesen-Jensen gjorde sin första föredragsturné. Historien om henne är ett av bokens spännande avsnitt. Hon bevakades av polis. ABF, som sällan försökt tänja några gränser, vågade inte anlita henne av rädsla att förlora sina statsbidrag.
1932 blev Per Albin Hansson statsminister och med honom inleddes det folkhemsbygge som sedan fortsatte under Tage Erlander. 1933 bildades RFSU, Riksförbundet för sexuell upplysning.
Sverige blev 1955 först i världen med obligatorisk sexualundervisning i skolorna. 1969 var vi först med att visa samlag som sexupplysning på film. Kärlekens språk hade premiär i religiösa Jönköping och gjorde skandal men "beredde väg för både sexuell öppenhet och pornografi".
Redan på 1950-talet hade svensk film gjort framstötar. 1951 visade Arne Mattsson upp hela Ulla Jacobsson i Hon dansade en sommar. Sen kom Ingmar Bergman med Sommaren med Monika och fortsatte med våldtäkt i Jungfrukällan och onani i Tystnaden. Ute i världen fick mjukporr beteckningen Schwedenfilme.
I litteraturen tog Bengt Anderberg initiativet med böckerna Kärlek I och Kärlek II där erkända författare skrev porr och han själv bidrog med den obetalbara novellen När det gick för kyrkoherden.
1962 kastade Kristina Ahlmark Michanek ut en brandfackla med sin bok Jungfrutro och dubbelmoral, där hon tyckte man kunde ha sex bara för vänskaps skull.
Lagstiftningen släpade efter. Redan Ottesen-Jensen hade talat om "könslagar och klasslagar stiftade av välbärgade män mot arbetarkvinnor". Ungliberalerna ville slopa förbudet mot abort. I februari 1965 gjorde polisen husrannsakan hos Hans Nestius på jakt efter kvinnor som genom hans förmedling fått abort i Polen.
Först 1974 fick vi den abortlag som ännu gäller. Moderaterna röstade emot. Kristdemokraterna är fortfarande abortmotståndare.
Ett kapitel handlar om förlossningens utveckling "från operation till existentiell upplevelse". Även synen på onani behandlas, och i samband därmed barns behov av kroppskontakt som gärna övergår i sexlekar.
Här närmar vi oss nutiden med sådant som sexövergrepp mot barn, något som man för tretti år sedan knappt anade fanns. I början av 1980-talet kom hiv och aids som skildras i ett skakande kapitel.
Mot slutet av boken är man inne i 1990-talet. Där känner jag igen nermonteringen av välfärdssamhället under Carl Bildt och Ingvar Carlsson men möter en jargong som är mig främmande. ZON och QX-glam. Flator, Kunq och strighta vänner. Sitcomkaraktär och kritisk poststrukturalistisk sexualteori. Och så queer.
Långsamt fattar jag att det rör sig om tonen i en medelklassig storstadsmiljö där bögar och andra mindre grupper utvecklat ett snack för sig.
Vi möter vänsterpartisten Tasso Stafilidis, den förste öppet homosexuelle som valts in i riksdagen, och vi får en aning om vad det betyder att bryta mot normen och klart framträda som homosexuell.
Några bidrag går längre. Nu är sambo- och partnerskap reglerade i lag liksom äktenskap, men det rör sig fortfarande om tvåsamhet. Magnus Linton, redaktör för tidskriften Arena, menar att det framöver kommer att behövas samlevnadsformer med fler än två personer.
Här kan en uppmärksam läsare bli betänksam. Liksom arbetarrörelsen tappade det politiska målet - socialismen - blev också kampen för sexuell frihet tidigt liberal. Unga folkpartister kämpade för fri sex och pornografi utan att se att de beredde vägen för kommersiella krafter.
Bakom det tillsynes moraliska motståndet mot preventivmedel och aborter ligger överhetens behov av arbetskraft och kanonmat, något som man saknar diskussion om i den här boken.
Vad är det då att vara sexpolitiskt radikal på 2000-talet? Vilka frågor ska drivas? Utomlands försöker makthavarna kontrollera folks sexliv. Ett av RFSUs stora problem i internationellt arbete är Bush-administrationen som befinner sig där vi var för ett halvt århundrade sedan och stoppar bidrag till organisationer som arbetar med abort. Här i Sverige har vi fått nya "oskuldskulturer" med invandringen.
2000-talets stora utmaning kan fortfarande vara att hitta balansen mellan kön och makt, frihet och förtryck. Ett problem som är tidlöst, tycks det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!