Lyssna eller bara höra?

Vad är det som låter? Vad lyssnar vi på när vi jobbar? Lyssnar vi eller är det bara något som hörs? Finns det någon avsikt bakom "ljudtapeterna" på jobbet?
Det är några av frågorna som har blivit en stor och lustfylld utställning på Arbetets museum och den heter Arbetets musik.

Olika ”burkar” illustrerar snabbt olika musikstilar. En  i taget lyses snabbt upp och visar några symboler som illustrerar ljudet. Här en slips och ett par högklackade skor.			                                                FOTO: ROBERT SVENSSON

Olika ”burkar” illustrerar snabbt olika musikstilar. En i taget lyses snabbt upp och visar några symboler som illustrerar ljudet. Här en slips och ett par högklackade skor. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Kultur och Nöje2001-05-14 00:00
Som ofta på Arbetets museum verkar utställningen vara tillägnad de unga, allt känns i alla fall mycket barnvänligt. Här finns mycket att roa sig med och mycket att lära, utan att behöva anstränga sig. Formen är spännande, vacker och lekfull. Massor av knappar att trycka på och olika ljud att lyssna på. Man kan gissa vad det är man hör och utan att man märker det har man lärt sig det ena och fått lite perspektiv på det andra.
Arbetssångernas betydelse till exempel, så viktigt med den taktfasta som "åttan kommer här och nian går och tian slår här går elva kom igen" som man också kan få höra när några stycken hänger i kraftiga rep för att släppa - samtidigt - och på en gång se i bild vad som hände när byggjobbare pålade "för hand".

<b>Musik i tid</b>
"Musik under arbetet" hette ett radioprogram som gick många år. Det startade 1946 och gick den där timmen mellan 11 och 12 då tempot nämligen bruka(r?)de sjunka.
Under bondesamhället handlade det om visor och spel på pipor, horn och lurar, stora pälsskinn har blivit till skärmar där man kan trycka på knappar för att få ljudtester.
Under industrisamhället tas det personliga bort från musiken och en lång rad vinylskivor berättar om utvecklingen. Grammofon och skivor handlar det om då och den historien börjar redan med taylorismen 1910.

<b>För att höra</b>
Muzak av alla slag är ett stort avsnitt. Här illustreras hur exempelvis den sobra musiken får gälla på fina krogen, där man kan sitta länge, hur den snabba hetsiga musiken hör ihop med snabbmatställen - fort in och fort ut för nästa att ta plats. Här är musik man kan lyssna på när jobbet är monotont och stressigt, musik att inte lyssna ill men höra på.
De stackars expediterna har också fått utrymme, de som tvingas jobba med viss musik vid viss tid, samma om och om igen. På många ställen kan man inte undkomma musik som ju numera kan finnas i väntrum, på tåget, i en telefonväxel.

<b>Från överallt</b>
Musikstycken som ska vara tre minuter långa, ha tydligt slut och ha en jämn ljudnivå.
Musik från hela världen erbjuds de som jobbar vid skärm idag. Det senaste, från överallt.
Sensorer blinkar, knappar lyser, luckor öppnas, bilder ackompanjerar och frågorna ställs vad som händer med oss och musiken i vår tid. Utställningen kan nog stimulera till debatt om ljudmiljön i allmänhet, aktuell och viktig fråga även om museet mest ägnar sig åt frågan musik och arbete.
Musikmuseet i Stockholm är medarbetare i utställningen som senare ska visas där.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!