Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lyhört och stillsamt drama för de alla minsta

Litet hus med stort hjärta
Manus: Minna Krook och Teater Fenix
Regi: Minna Krook
Scenografi: Ulrika Tallving
Medverkande Åsa Forsberg och Martin Öster
Produktion: Teater Fenix
Teater Bråddgatan 34

Minna Krook gör barnteater med en lugn och eftertänksam ton. "Jag vill inte spela över barnens huvud, utan låta allt sjunka in lite grann. Man måste mena något med det man gör. Jag vill inte bara slarva över det."

Minna Krook gör barnteater med en lugn och eftertänksam ton. "Jag vill inte spela över barnens huvud, utan låta allt sjunka in lite grann. Man måste mena något med det man gör. Jag vill inte bara slarva över det."

Foto: Robert Svensson

Kultur och Nöje2013-02-04 14:57

I ett litet gult hus, med en prydlig blomsterrabatt bor en tant. Hon snickrar på sitt hus, håller sig i form och putsar sina fönster. Men livets lunk förändras när en boll råkar rulla in i hennes trädgård. Och en man i knallgrön kjol kliver in för att hämta den.

Ordlöst och humoristiskt gestaltar samspelta Asa Forsberg och Martin Öster vänskapens skilda stadier. Vackert ringar de in gemenskapens kärna, att dela med sig. Alla förstår att det är roligare att leka tillsammans med bollarna än att hålla dem hårt för sig själv.

På vissa plan är Litet hus med stort hjärta lätt att ta till sig. Men riktigt vad som händer, varför de båda byter liv är svårare att förstå. Kanske handlar det om att vi alltid vill åt det vi inte har.

Minna Krook har specialiserat sig på teater för de allra yngsta. Och hon behärskar konsten att nå ut till dem. Lyhört och säkert berättas historien i ett lugnt och stillsamt tempo som tillåter alla detaljer att träda fram.

Åsa Forsberg är en mästare på fysisk komedi och får plocka fram clownen i sig. Den fysiska spelstilen är på samma gång lekfull och återhållen, inga gester eller ord används om de inte verkligen behövs.

Ljuset över publiken i bänkraderna är däremot svårt att begripa. Det är scenen vi vill se, inte varandras ryggar. Men det är förstås barnen som är huvudpersoner här och de flesta sitter längst fram, alldeles uppslukade av det som händer på scenen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!