Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lyckad skrattspegel

Rose Rose Rose visar vuxenblivandet i en skrattspegel, men spelar mot en nattsvart botten av förödmjukelse, droger och skeva skönhetsideal. En svidande men strålande fullträff.

Tonårskris. Krister Kern, Ashkan Ghods och Elya Birman spelar i Ung scen/östs strålande pjäs Rose, Rose, Rose om vuxenblivandets våndor. 
Foto: Markus Gårder

Tonårskris. Krister Kern, Ashkan Ghods och Elya Birman spelar i Ung scen/östs strålande pjäs Rose, Rose, Rose om vuxenblivandets våndor. Foto: Markus Gårder

Foto: Foto Markus Gårder

Kultur och Nöje2014-04-03 09:27

”Om du tycker att mina ögon svartnat är det för att jag är svart, tänker svart och ser svart” säger Rose.

Det är ingen ljus föreställning som utspelas mot en scenisk fond av rosa fluff-kläder. På långa rader hänger kostymer för att pröva, byta jag och söka en identitet.

Vi möter en Rose, sedan en annan Rose och en tredje. Rösterna glider ihop. Blir till en kakafoni. Och greppet understryker att många, många, många flickor – men också pojkar – kan instämma i berättelsen om svart tonårstid och identitetskris.

”Rose, Rose, Rose” är skriven av Ung scen/östs konstnärliga ledare Malin Axelsson och franska dramatikern Karin Serres. Men texten har utvecklats genom workshops i Frankrike och Sverige och är ett samarbete med det europeiska nätverket Labo/07. På så sätt blir teatern här en sorts kollektiv manifestation. Texten är också grymt stark. Den känns autentisk och välinlyssnad.

Samtidigt är pjäsen full av överdrifter, uppbrutet berättande, absurditet och tvära kast. Pendlingarna fångar de hormonella svängningar som hänger ihop med att bli vuxen. Ena stunden uppleva förälskelsens lyckoskimmer och i nästa kastas in i mörker av tvivel, ångest och kaos.

De tre manliga skådespelarna Elya Birman, Ashkan Ghods och Krister Kern spelar på svenska, franska och engelska. Men ändå är innehållet fullt begripligt. Den poetiska lyskraft kraften förstärks av språkväxlingarna, liksom intrycket av att pjäsens innehåll faktiskt är allmänmänskligt – lika giltigt i Frankrike, Sverige och USA.

Alla går igenom skärselden som stavas tonår. Finnar i ansiktet. Morsor som lägger sigi och är pinsamma. I en globaliserade värld känner alla igen Justin Bieber, Take That och Britney Spears. De flesta har också sett på TV hur ungas drömmar smulas sönder till förnedringens gräns inför en jury i Talang, X Facor eller Idol.

Ung scen/öst har fått till en fullträff – rakt i solarplexus. Det svider när man spelar mot en nattsvart botten av förödmjukelse, droger och skeva skönhetsideal. Men vuxenblivandet visas också i en skrattspegel som gör den inte bara uthärdlig, utan också värmande och uppigande. Inte minst slutet blir en upplyftande uppmaning att fortsätta bejaka leken – i fantasins universum bestämmer alla sagans slut. Där kan vi spränga klostrets begränsande murar i luften.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!