Londonstadsdelen West End, som utgör sjĂ€lva hjĂ€rtat av den brittiska teater- och musikalscenen, har drabbats hĂ„rt av den pĂ„gĂ„ende coronapandemin. OmrĂ„dets mĂ„nga teatrar tvingades under vĂ„ren att stĂ€lla in sina förestĂ€llningar efter det att myndigheterna infört begrĂ€nsningar av publikantalet â och har dĂ€refter förblivit stĂ€ngda.
Det svĂ„ra lĂ€get har lett till att stjĂ€rnproducenten Cameron Mackintosh under den gĂ„ngna veckan meddelade att de populĂ€ra musikalerna "Les MisĂ©rables", "Mary Poppins", "Hamilton" och "Phantom of the Opera" lĂ€ggs pĂ„ is fram till Ă„r 2021 â och att samtliga anstĂ€llda inom produktionerna kommer att varslas om uppsĂ€gning.
Mackintosh har tidigare Àven anklagat den brittiska regeringen för bristfÀlligt stöd till landets teaterindustri och framhÄllit att osÀkerheten kring kommande riktlinjer för social distansering gör det omöjligt för branschen att planera inför framtiden.
"Stor förÀndring av landskapet"
SÄngaren och skÄdespelaren Peter Jöback, som har stor erfarenhet av Londons musikalscen efter framtrÀdande roller i produktioner som bland andra "Miss Saigon" och "Phantom of the Opera", beskriver lÀget i West End som mycket tufft.
ââJag har sjĂ€lv pratat med Cameron Mackintosh, och han Ă€r förkrossad över situationen. MĂ„nga av de mindre teatrarna kommer inte heller att överleva, och det kommer att leda till en stor förĂ€ndring av hela teaterlandskapet, sĂ€ger han.
Peter Jöback berĂ€ttar att mĂ„nga av hans egna vĂ€nner i London Ă€r drabbade och understryker att krisen i teatervĂ€rlden drabbar alla yrkeskĂ„rer â sĂ„vĂ€l de personer som befinner sig pĂ„ scenen som de som arbetar bakom den.
ââVi som har det lite bĂ€ttre stĂ€llt har en buffert, men det handlar ju om en försörjningskedja dĂ€r alla Ă€r beroende av varandra. Som till exempel min sminkös, som arbetat pĂ„ "Fantomen" i 20 Ă„r, och nu inte lĂ€ngre har nĂ„got jobb. SjĂ€lv tĂ€nker jag mest pĂ„ teknikerna och de andra som arbetar bakom scenen, sĂ€ger han.
"MÄste tÀnka nytt"
Musikalartisten Peter Johansson, som bland annat gjorde 1 300 förestÀllningar av Queen-musikalen "We will rock you" i London under fyra Ärs tid, betecknar lÀget för musikalscenen i den brittiska huvudstaden som "nattsvart".
ââNĂ€r jag tittar pĂ„ mina kompisars flöden i sociala medier, sĂ„ ser det ju inte sĂ„ ljust ut. MĂ„nga av dem har inte heller nĂ„gra besparingar och Ă€r tvungna att ha flera jobb för att kunna försörja sig, sĂ€ger han.
Enligt Peter Johansson mÄste man nu tÀnka om för att teatrarna i West End, som vanligtvis lockar en publik pÄ omkring 300 000 personer i veckan, ska ha en chans att överleva Àven med framtida coronaregler om social distansering.
ââMan mĂ„ste komma pĂ„ nĂ„got nytt â kanske kan man ta bort pauserna i förestĂ€llningarna, dĂ„ det ofta Ă€r trĂ„ngt i foajĂ©erna, sĂ€ger han.
Ăven Peter Jöback sĂ€ger att teater- och musikalbranschen mĂ„ste börja tĂ€nka i nya banor efter coronapandemin.
ââDet hĂ€r pĂ„verkar ju hela branschen, och kanske man ocksĂ„ kan lĂ€ra sig nĂ„got av det hĂ€r. Och vi har ju lyckats ta oss igenom annat tidigare, sĂ€ger han.