Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lekfull utställning av systrarna

Systrarna Martina Müntzings och Kristina Müntzings konst kommunicerar lekfullt på Konstforum. Barbiemålarboken möter kända konsthistoriska motiv som integreras i konstnärens vardag. Måleriet omges av stumma figurer - av rött skinn och lurvig päls.

"I was here" kallar Martina Müntzing sin målning som gestaltar ett gränsland mellan liv och död.

"I was here" kallar Martina Müntzing sin målning som gestaltar ett gränsland mellan liv och död.

Foto: Robert Svensson

Kultur och Nöje2011-09-03 03:00

När två systrar ställer ut tillsammans kan man tro att ett släktskapet syns i konsten. Men Martina och Kristina Müntzings verk är definierade som deras egna och unika. Det står klart redan i de två verk i skilda tekniker som möter besökarna redan i trappan.

På golvet står ett objekt av Kristina Müntzing som påminner om en kompassros. Det kan ses som en vägvisare till den kärlekens ö som Martina Müntzings målning "Resan till Cythere" kretsar kring. Målningen i gouache på papper är en parafras den franska 1700-talsmålningen av Antoine Watteau.

Här visas ett idealiserat landskap i lila toner, där flera par hämtade ur vår tid målats in med realistisk skärpa. Anakronismen sprider ett löjes skimmer över de utstuderade poserna från 1700-talsmåleriet.

Systrarna har inte ställt ut tillsammans på många år. Senast var på Galleri 54 i Göteborg 2003, när de arbetade koncentrerat kring konceptet "soffa och målning".

- Det handlade om att folk köper målningen som passar bäst till soffan, förklarar Kristina Müntzing. Även om vi inte har jobbat fysiskt tillsammans har många idéer bollats fram och tillbaka

Ta ansvar
- På ett sätt är det skönt att en av oss tar ansvar för skulptur, och en för måleri. Vi kan samarbeta utan att konkurrera, även om Kristina kan göra skulpturer som jag önskar att jag kunde göra, säger Martina Müntzing.

Martina Müntzing berättar att hon landat efter ett kringflackande och rotlöst liv. Motiven skildrar var hon är i livet nu. Den närmsta omgivningen, utsnitt ur vardagen med familjen, skildras med noggrannhet och värme. Själv skojar hon om att det är en sorts moderna Carl Larsson-bilder. Effektfullt koncentrerar hon bilden på väsentligheterna, resten av papprets yta lämnas tom.

Kristina Müntzing berättar att hennes arbetssätt i utställningen är lekfullt och tillåtande, med mycket fria associationer.

- Jag har jobbat intuitivt. Jag har tagit tillvara på sådant som kan förvandlas. Ett kort ögonblick kan tejpen snurra till sig bli en figur och sedan tappar man den och då försvinner allt...

Barnbilder inspirerar
Hennes objekt skapat av en skinnhandske blir närmast till en modern skulptur när hamnar i samma sammanhang som systens målning "Frukost hos konstnärsfamiljen".

Det är en målning där vardagsögonblicket blandas med konsthistoriska referenser till Salvador Dali, van Gogh, japanska träsnitt och pointillism, där motiven byggs upp av små prickar.

Men Martina Müntzings inspiration kommer inte enbart från konsthistorien, utan även barnens bildvärld. I "Vem är du?" har hon plockat in barnens fria lekvärld med monster och vampyrer i målningen. I en serie bilder som visas i "Studion" har hon utgått från barnens Barbiemålarböcker och satt ihop en historia som spänner över eldig förälskelse, till krass vardag och slutligen ett moln med dödsannonssymboler.

Utställningen pågår till den 18 september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!