Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lee Jones i praktroll

Woody Harrelson som sofistikerad gigolo och Tommy Lee Jones som sorgtyngd, sanningssökande far. Den här gången handlar Folkbladets DVD-spalt om två sinsemellan helt olika dramer om två olika män. Båda filmerna tillhör årets bästa amerikanska på DVD.

Woody Harrelson gör en topp roll i The Walker. Foto: Scanpix

Woody Harrelson gör en topp roll i The Walker. Foto: Scanpix

Foto: Peter Kramer

Kultur och Nöje2008-10-02 03:00
I In the Valley of Elah gör Tommy Lee Jones en praktroll som omutlig, luttrad karlakarl, mycket intelligent och djupt kännande bakom ett hårt yttre. Som f.d. militärpolis och Vietnamveteran, undersökande sin sons påstådda försvinnande efter fälttjänst i Irak, får han uppleva djupt sårad faders- och fosterlandskärlek. En ambitiös kriminaldetektiv och ensamstående mor (Charlize Theron) och några andra visar medkänsla med hans krav på respekt och sanning. Men liksom honom är de maktlösa i det stora hela. Man får nöja sig med integritet i det tysta. Filmen blandar familjetragedi och deckare för att djupt gripande skildra militärt hyckleri, krigets effekt på en soldats föräldrar och hur en genuin amerikan börjar tänka om. Här finns inte sentimentaliteten i Haggis Crash, men samma fina öra för lågmäld dramatik på liv och död som Million Dollar Baby (manus av Haggis). Roger Deakins fotograferar med osvikligt öga för småstadens och ökentraktens oglamorösa människor och miljöer som. En stor poäng är att soldater i moderna krig förlorar vanlig anständighet och medkänsla. Utbildning, grupptryck, våld i fält och omognad gör dem tanklöst brutala, och samtidigt lojala mot falska ideal om soldatbrödraskap och kamp för demokrati. Bibeln skildrar hur jätten Goliat besegrades av David, pojken med slungan, i Elahs dal, men nationens söner som slåss för president Bush lär inte bli hjältar som David. Verkligheten är för grym. Davids historia visar ändå det positiva i att möta och övervinna sin rädsla. The Walker är en välskriven sedesatir med Woody Harrelson i en topproll som homosexuell gigolo eller följeslagare, walker, åt Washingtons politiker- och juristhustrur. En tom människas möte med moraliskt medvetande och behov av självinsikt är den gripande dramatiska röd tråden i filmen, som visar societetsmiljöer och gayklubbar med stiliserad realism. Följeslagarens försök att skydda en kund från skandal förändrar djupt hans liv. En ny känsla av lojalitet och ansvar stör hans ingrodda egoism och ytlighet, och får faderskomplexet och självföraktet att göra sig påminda. Harrelson är mycket bra både som loj sydstatskavaljer, en karikerad påfågelsfigur, och sårbar man, rädd för djupare mänskligt engagemang. Han spelar med stram underdrift och komisk talang som imponerar. Paul Schrader har berättat samma historia i bl.a. American Gigolo (1980) och Taxi Driver (1976). De filmernas avsiktliga provokationer och djärva konstnärliga nytänkande är i The Walker ersatta med lättbegriplighet, tragikomisk resignation, med salta sneda leenden. En mogen sevärdhet, med rockdandyn Bryan Ferrys ballader som väl vald musik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!