Lear som vd
När Börje Ahlstedt gör sin drömroll placerar han Shakespeares Kung Lear i det nutida svenska näringslivet. - Lear delar upp sitt rike mellan de giriga krafterna som en sorts bonusavtal, men de vill bara ha mer, säger Ahlstedt en vecka före premiären på Dramaten.
Börje Ahlstedt spelar kungen i Stefan Larssons uppsättning av "Kung Lear" på Dramaten. FOTO: PRESSENS BILD
Foto:
Nu är Ahlstedt tillbaka, men den här gången har han tagit över Kulles kungakrona för huvudrollen. En roll som han inte hade kunnat spela den gången för nästan tjugo år sedan.
- Nej, nej. Eller... Kunnat och kunnat. Det hade blivit mycket mindre komplext då, utan min erfarenhet från de här åren. Jag tror att det ska till en massa år för att man verkligen ska förstå vad de där rollerna egentligen handlar om. Lear, Hamlet ...
<b>"Drömroll"</b>
I dag kallar Börje Ahlstedt Lear för en drömroll, han har Jarl Kulles gamla loge på Dramaten, ett litet rum med stor atmosfär och foton från klassiska Dramatenuppsättningar på väggarna. När han berättar om vad han minns bäst från den förra "Lear" är det Ingmar Bergmans namn som hela tiden återkommer.
- Bergman var tillbaka efter sin självpåtagna landsflykt i Tyskland och Kung Lear var det andra han gjorde efter Fanny och Alexander där jag också var med. Han återkom full av vitalitet, leklust och kreativitet; varje dag var glädje och lek - men inte på bekostnad av disciplin och krav.
Nu är det Stefan Larsson som står för regin. Texten är i Britt G Hallqvists översättning, samma som i Bergmanuppsättningen. Men Börje Ahlstedts Lear är medvetet nutida.
- Lear är en kung som återerövrar makten - som i näringslivet. Han är ordföranden som lägger över makten i bolaget till en annan, en "hertig". Delar upp sitt rike mellan de giriga krafterna som en sorts bonusavtal, men de vill bara ha ännu mer.
- Jag är 64 år, och det är först nu jag förstår hur allmängiltig och allmänmänsklig Shakespeares text är. Hur makten lockar till överlägsenhet mot andra människor och får oss att slå ut varandra. Makt, berömmelse, kapital. Jaget, hela tiden jag, jag, jag. Människor med makt ger sig inte tid att lyssna, de hör inte medarbetarnas sos-signaler, de är inte öppna för nyanser.
<b>Två döttrar i en</b>
I Kung Lear spelas en av kungens döttrar av Julia Dufvenius. Samma Dufvenius spelar dottern till Ahlstedts rollfigur i Ingmar Bergmans Saraband som visas på tv den 1 december.
Bergman har sagt Saraband blir hans allra sista produktion. Och Ahlstedt, den mångårige vännen och medarbetaren, tror honom.
- Men jag har försökt övertala honom. Jag vill att han ska bearbeta och regissera Ett resande teatersällskap här på Dramaten med mig själv i rollen som teaterdirektören. Hittills har han sagt nej, och det verkar alldeles tydligt att han står fast.
- Bergman har tömt sitt rum här på teatern. Det är en tunnhet på Dramaten när han inte finns här längre. Det är vi många som tycker.
"Kung Lear" har premiär den 12 september.