Kvaliten kommer mest från romanen
PRESTIGEFilmstaden
Christopher Nolans välskrivna, effektfulla, fint spelade och bildpraktfulla thriller handlar om två trollkarlars överdrivna yrkesstolthet och hur de byter hälsa och familjelycka mot ångest och dubbelliv för att behålla publiktycket. Spänningen i alltihop bygger på att de får veta saker om varandra i efterhand, och på att publiken vilseleds så att vi inte ser eller hör uppenbara ledtrådar. Det blir en tydlig, fyndig deckareffekt, som efterhand kombineras med kloning och annan skickligt infogad science fiction.
Christian Bale och Hugh Jackman är båda mycket bra som trollkarlarna, med extra plus för Bale som den trubbige arbetarsonen som är urstyv på scenen. Hans motpart är adlig, elegant men inte riktigt lika framgångsrik. Båda har skuld till det fantasieggande och tragiska slutet på fejden mellan dem. Den skildras med elegant skräckromantisk touch i spel, konstbelysning, generös och tidstrogen dekor, vare sig det gäller tidstypiska trollkonster, dubbelgångareffekter eller de påhittade experiment med transportmetoder som utförs av växelströmmens uppfinnare Tesla, i filmen en sorts trollkarl han också, stramt spelad av David Bowie.
Handlingen med män som känner sig kluvna inombords liknar Nolans filmer Memento och Insomnia, men kvaliteterna i den egentligen rätt dystra handlingen kommer nog främst från Christopher Priests romanförlaga. Stefan Andersson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!