Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kulturkrockar och våldsamma övergrepp

ELIOT PATTISON
Stenkällan
Minotaur

Lite för snårigt blir det till slut i Pattisons kriminalroman anser anmälaren.

Lite för snårigt blir det till slut i Pattisons kriminalroman anser anmälaren.

Foto:

Kultur och Nöje2005-05-25 06:00
En buddistisk Han-kines, före detta lägerfånge, som undersöker morden på unga pojkar på den tibetanska platån. Där har ni ett ganska ovanligt scenario för att vara deckare. För det är onekligen en kriminalroman även om dessa ovana miljöer, den buddistiska kontexten och den hela tiden närvarande kinesiska förtryckarregimen spelar mycket stor roll i berättandet.

Stenkällan är Eliot Pattisons andra bok i serien om Shan Tao Yun, före detta kinesisk ämbetsman som fallit i onåd hos regimen, sedermera arbetslägerfånge och buddist. Han visar sig dessutom vara en duktig utredare av mord och annat men får hela tiden jobba inofficiellt eftersom han är eftersökt av den kinesiska regimen.

Pattisons debutbok "Dödsmantrat" fick en Edgar för bästa debutbok inom genren och den kändes på något sätt mer driven i berättandet. "Stenkällan" är ganska tung att komma in i. Pattison är förmodligen mycket kunnig om de kulturer han beskriver, han har varit en hel del i både Kina och Tibet. Det gör att dialog och sätt att reagera bland karaktärerna ofta känns främmande och svårförståeligt. Men när man väl kommer in i berättelsen är det onekligen fascinerande att få stifta bekantskap med en del av världen som man sällan hör talas om.

Mycket i romanen handlar om konflikter. Till exempel mellan kulturer, den mest påtagliga naturligtvis kinesisk kommunism kontra tibetansk buddism. Så även mellan olika levnadssätt: hästnomader kontra stadsbor. Mitt emellan ytterligheterna står Shan som har en fot i vardera lägret. Det är också en ganska skrämmande bild av den kinesiska ockupationsmakten man får. Det är korrektionsläger och övergrepp, godtyckliga fängslanden och kampanjer för att förstöra den tibetanska kulturens hjärta, buddismen. Här finns också några högre vise män, lamor, som spelar en viss roll i historien, dessutom visar det sig att det religiösa temat har stor roll för uppklarandet av brottet.

Det är välskrivet, mycket kunnigt och påläst men lite för snårigt och komplext för att riktigt fängsla.
Karaktärerna känns aldrig som om dom verkligen berör en, dessutom är det ganska många namn att hålla reda på, det hände både en och två gånger att jag fick bläddra tillbaks för att kolla vem som var vem. Alltså en fascinerande kontext, en lärorik insyn i denna del av världen men jag saknar flytet i handlingen; tyvärr funkar den inte fullt ut som spänningsroman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!