Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kronofogden tror att konst är på riktigt

Spiralen under ett regnmoln. Norrköpingssymbolen tillsammans med sitt mest kända statliga verk. I ett. Konstnären Lars Vilks, han med Nimis och Arx på Kullaberg, har tecknat en krumelur till sin utställning på Kronan. Den heter "Spiral Nederbörd och andra möjliga världar".

”Var aldrig tråkig” är Lars Vilks devis i livet och vi tror han lyckas. Han spelar upp utanför galleriet där han berättar om sina tankar.
FOTO: JANNE FORSBY

”Var aldrig tråkig” är Lars Vilks devis i livet och vi tror han lyckas. Han spelar upp utanför galleriet där han berättar om sina tankar. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Kultur och Nöje2003-03-14 00:00
En del av Lars Vilks konst behöver många ord, men inte just nederbördspiralen, den är mer en kul hälsning.
Lars Vilks är "Mannen från Kullaberg". Dömd att betala hundra tusen för "nedskräpning" eller förargelseväckande eller något.
- Jag visar hur rättssystemet fungerar enligt alla lagar men det finns inte lagar för allt och alla.
Det manliga tänkandet styr världen, säger Vilks, man tar situationen med konstverken på största allvar, men det här är ju inte gjort på riktigt och det fixar inte rättssamhället.
Själv har han full koll på situationen och står nöjd. Han verkar road av att det susar omkring honom och har gjort en avdelning med lite råa tips på hur man sparar när man nu ska betala sina böter.
Som att tvätta och återanvända bomullspinnar eller laga trasiga strumpor med tidningar eller samla sitt damm, förpacka det och sälja det - "det är ju autentiska verk" - och för så en ständig dialog med konsten och samhället och visar på absurditeten när det blir kollisioner.
Och han visar på "Andra Möjliga Världar".
100.000 är inga problem för en kreativ person, säger han, men det handlar om att jag behandlas på samma sätt som en biltjuv. Det finns nämligen inga andra sätt.
Måste då inte rättssamhället fungera så?
- Jo, man måste sätta ner foten någonstans, men när det handlar om begrepp och idéer, då finns inget system och det är viktigt att visa det. När det inträffar ovanliga fall så finns ingen diskussion.
Lars Vilks älskar affekter och hämtar begreppet från filosofen Deleuze som menar att konsten visar på affekter och filosofin på kunskap. Men det är en begränsning som Vilks inte går med på. Han ser uppståndelserna/affekterna som en balett i luften.
- Till slut står makten naken och säger att du inte gör som du säger så slår vi dig.
Då är man hjälplöst blottad.
Och ser klart att konsten ger kunskap.
Utställningen öppnar i morgon på Galleri Kronan och visar då en rad kommentarer till olika delar av konstnärens ganska dramatiska eller i alla fall bråkiga liv.
Man får en hel bunt papper i handen när man kommer in.
Snart förstår man varför.
Bilderna är små teckningar, snärtiga, enkla och roliga eller bitska när det finns en textrad eller med. Samlade i grupper, Lilla kommentaren, Omfalosdramat, När domstolen dömer konsten, sparprogremmet, Ett förslag att utrota rånkonsten.
Allt läsvärt.
I en tjock bok, T.O.A. (text om allting) berättar konstnären om sig själv, i tredje person. Född -46, uppväxt i Höganäs. Och om allting, i ett flöde.
En vilde kanske, bråkig kanske, ett med sin konst säkert. Han har en professur i Bergen sedan några år tillbaka. Han håller sig med en devis: "Var aldrig tråkig." Han är den stilla skärvan i stormens öga. Just här, i Norrköping, drar han kanske mest förbi som en pust. Man får gripa chansen att känna vinddraget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!