Krönika: Urspårat
Foto:
Och detta ska inte misstolkas som ett försök att stapla retoriska poäng. Jo, lite kanske, men jag menar det verkligen, det finns nog ingenting som fyller mig med sådan avsmak som bilden av det barmhärtiga högdjuret med det pressade Colgate-leendet, lätt böjd över fattigjonen, noga med att inte komma för nära, noga med att maskera sanningen; att det i själva verket är han som är cancersvulsten på samhället.
Det mest besynnerliga är applåderna som följer när det är dags att erkänna högdjurets uppoffring, publiken tindrar med ögonen och du tindrar med ögonen hemma i TV-soffan, medan ingen tycks se det absurda i situationen.
Högdjuret drar ner rungande applåder och allt han gjorde var att ge tillbaka en liten del av det han stulit, med lite hjälp av det ruttna system du accepterade i går och kommer att acceptera i morgon. Den överdimensionerade checken var inget annat än en amortering på hans skuld.
Högdjuret lämnar scenen med sitt avlatsbrev i bröstfickan. Fri från skuld.
Jag skulle vilja se den som applåderade mig om jag stal hans bil bara för att komma tillbaka dagen efter och lämna tillbaka tre bromsklossar och en flaska kylarvätska.
Bilden av välgöraren och behövaren, under samma strålkastare, borde skicka en sylvass signal rätt in i ditt vardagsrum. Du borde sträcka dig efter telefonen och ringa den direktsända tv-galans telefonsluss och behärskat förklara att du gärna bidrar med en hundring eller två om programledaren bara slutar att använda ordet välgörenhet och i stället berättar sanningen.
Föreställ dig hur programledaren harklar sig lite nervöst innan hon överger manus.
¿Vi vill bara göra alla tittare uppmärksamma på att världen inte behöver se ut så här, verkligen inte. Men den gör det för att varken du eller jag vågar spjärna emot och den här välgörenhetsgalan kommer varken att göra från eller till, det är bara en småtrevlig glitterbikt för att du och jag ska orka leva med oss själva när vi vaknar i morgon bitti. Pengarna vi drar in här i kväll motsvarar bara någon tusendel av de resurser som strömmat i motsatt riktning de senaste 24 timmarna.¿
I USA har välgörenheten förvandlats till något av en näringsgren, att skänka pengar till ¿The Less Fortunate¿ har blivit en utmärkt sätt för företag att ge sina varumärken ny lyster. Och det är inte alls särskilt dyrt eftersom det är avdragsgillt i deklarationen. Nu slåss företagen om de kostandseffektiva reklamplatserna i TV-pratshowernas ¿give-away-specials¿. Konkurrensmedlet blir att hitta de mest hjärtedrypande mottagarna och sedan förse dem med de mest utstuderade gåvorna.
Som avsnittet av Sally (visas på Femman i Sverige) där den arma förortskvinnan som just fött fyrlingar får ta emot en årsförbrukning av blöjor i TV-studion.
Avdragsgillt, förstås.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!