Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritikerna: ett enastÄende kaos

Det var förhandsfavoriterna Eric Saade och The Mamas som tog sig till final i Melodifestivalen – men programledarna korades ocksĂ„ till vinnare av kritikerna.

The Mamas och Eric Saade tog sig till final i en deltÀvling som hyllas av kritikerna. Arkivbild.

The Mamas och Eric Saade tog sig till final i en deltÀvling som hyllas av kritikerna. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Kultur och Nöje2021-02-28 07:29

Melodifestivalen har hittills tuffat pÄ i trygg förutsÀgbarhet, enligt mÄnga kritiker, men i den fjÀrde deltÀvlingen skakade programledarna om tittarna. Maria Brander i Expressen kallade kvÀllen för "ett enastÄende kaos". Och Markus Larsson menar i Aftonbladet att nÀr Per Andersson krockar med Pernilla Wahlgrens rutin och tajming bildar det "lustgas som ger tÀvlingen liv och underhÄllning."

Programledarna inledde den fjÀrde delfinalen med ett klassiskt shownummer som involverade ett antal överraskande gÀstartister. Bland annat tog bÄde Wahlgrens förÀldrar Christina Schollin och Hans Wahlgren, och den Àrrade ishockeyveteranen Börje Salming, ton i sÄng- och dansnumret.

Men om programledarna överraskade sÄ var resultatet dock vÀntat: Eric Saade gick till sin fjÀrde final i Melodifestivalen, med minimal scenografi och tvÄgradig fÀrgskala. Det gjorde Àven fjolÄrets vinnare The Mamas, med bidraget "In the middle". Starka lÄtar och nummer konstaterade Markus Larsson, som tycker att de vinnande artisterna lÄg sÄ lÄngt före resten att andra chansen-rösterna blev rÀtt ointressanta.

MÀrkligt skrÀllfri tÀvling

De stora förhandsfavoriterna har tagit hem det vecka efter vecka, och Kajsa Haidl i DN kallar tÀvlingen för mÀrkligt skrÀllfri. Hon ger en eloge till Eric Saade för att han gjorde ett "halvsvÄrt och arty nummer med stretchdans och pappapullover", men tycker att The Mamas lÄt allt för mycket liknar förra Ärets bidrag.

FjolĂ„ret blev bĂ„de succĂ© och antiklimax för The Mamas. De vann svenska folkets hjĂ€rtan och tog hem Melodifestivalens sĂ„ngfĂ„gelstatyett med bidraget “Move”. Men nĂ„gon resa till Eurovision Song Contest i Rotterdam blev det dĂ€remot inte, eftersom den internationella musiktĂ€vlingen stĂ€lldes in till följd av coronapandemin.

Nu Ă€r gruppen ett steg nĂ€rmare en ny förstaplats i tĂ€vlingen med “In the middle” – en lĂ„t vars innehĂ„ll speglar kĂ€nslostormen som ett tumultartat 2020 inneburit.

– Det hĂ€r Ă„ret har varit sĂ„ otroligt mĂ€rkligt, och vi har gĂ„tt igenom sĂ„ mycket personligen och professionellt. Det har varit en sĂ„dan bergochdalbana och en sĂ„dan urladdning efter att vi var klara. Allting kom rusande, sĂ€ger en nygrĂ„ten Dinah Yonas Manna i The Mamas pĂ„ den efterföljande presskonferensen.

Trion, bestĂ„ende av Ashley “Ash” Haynes, Loulou Lamotte och Dinah Yonas Manna fick sitt stora genombrott nĂ€r de körade bakom John Lundviks vinnarlĂ„t “Too late for love” i Melodifestivalen 2019. PĂ„ den tiden var The Mamas en kvartett, men efter det första Ă„ret hoppade sĂ„ngerskan Paris Renita av.

FjÀrde finalen

För Eric Saade har det gĂ„tt tio Ă„r sedan han vann Melodifestivalen med lĂ„ten “Popular” och tog hem en tredjeplats i Eurovision Song Contest. I sin fjĂ€rde start i tĂ€vlingen gĂ„r han nu till sin fjĂ€rde final.

Bidraget "Every minute" var iscensatt med minimal scenografi: ett kvadratiskt vitt dansgolv. Saade, iklÀdd vita klÀder och svarta skor, behövde inget fÀrggladare för att ta sig vidare. Men att delta var lika nervöst som vid de tre tidigare tillfÀllena, sÀger han pÄ presskonferensen efter programmet.

– Det fanns inte sĂ„ mycket tankar i mitt huvud. Det var bara svart. Man kan aldrig riktigt vĂ€nja sig vid kĂ€nslan de dĂ€r sekunderna innan, nĂ€r man inte vet om lĂ„ten man gjort har gĂ„tt vidare.

Finalisten fick Àven en kram av "festivalgeneralen" Christer Björkman nÀr han utropats som finalist, vilket pÄpekades under presskonferensen.

DÄ blev 30-Äringens svar:

– Vi kan vĂ€l inte stoppa hela vĂ€rlden frĂ„n att visa kĂ€nslor? Men det Ă€r klart, det var fel, det visste vi bĂ„da tvĂ„.

Debutanter jublade

Medan de vid det hÀr laget rutinerade artisterna The Mamas och Saade tog sina förutspÄdda finalplatser fick Àven tvÄ debutanter jubla. Det var Efraim Leo och Clara Klingenström, som gick vidare till Andra chansen pÄ sitt första försök i tÀvlingen.

DÀremot fick discodivan Tess Merkel, dansbandet Sannex och Lovad lÀmna Melodifestivalen.

Nytt för denna vecka var att artistpresentationerna fÄtt ett nytt utseende, i form av miniversioner av SVT:s intervjuprogram "Min sanning" med programledaren Anna Hedenmo. Hedenmo, som stÀllde aningen tramsigare frÄgor Àn vad hon Àr van vid, bad bland annat den gotlÀndska debutanten Clara Klingenström att svara pÄ hur mycket hon ogillar folk frÄn Stockholm.

Hon frÄgade Àven Tess Merkel, tidigare medlem i discogruppen Alcazar, om hon "tror att det finns andra popgrupper med ett förflutet."

Fakta: Veckans bidrag

Till final:

The Mamas: "In the middle"

Eric Saade: "Every minute"

Till Andra chansen:

Efraim Leo: "Best of me"

Clara Klingenström: "Behöver inte dig i dag"

Utslagna:

Tess Merkel: "Good life"

Lovad: "Allting Àr precis likadant"

Sannex: "All inclusive"

FrÄn tidigare deltÀvlingar:

Till final:

Charlotte Perrelli: "Still young"

Tusse: "Voices"

Dotter: "Little tot"

Anton Ewald: "New religion"

Danny Saucedo: “Dandi dansa”

Arvingarna: “TĂ€nker inte alls gĂ„ hem”

Till Andra chansen:

Klara Hammarström: "Beats of broken hearts"

Alvaro Estrella: "Baila baila"

Frida Green – "The silence"

Eva Rydberg och Ewa Roos – "Rena rama ding dong"

Paul Rey: “The missing piece”

Lillasyster: “Pretender”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!