I det gamla industriomrÄdet SnösÀtra i södra Stockholm har graffitin sedan 2014 haft en fristad. SnösÀtra har blivit ett slags graffiticentrum, en mötesplats och dessutom ett turistmÄl. Men nu ska den södra delen av omrÄdet rivas eftersom det ligger i ett nybildat naturreservat.
ââJag önskar att de kunde se platsen för vad den Ă€r, inte försöka förĂ€ndra den, sĂ€ger Mikael Rickman, ordförande i föreningen Kulturkvarter SnösĂ€tra.
I Stockholm fanns i nÀstan 20 Är en hÄrd nolltolerans mot graffiti, den skulle bekÀmpas och inget utrymme fanns för diskussion. Men 2014 slopades nolltoleransen och sedan dess har intresset för konstformen ökat markant, sÀger Mikael Rickman.
ââGraffitin var lĂ€nge motarbetad i Stockholm och hela Sverige, man var rĂ€dd för konstformen och det har gjort att vi hamnat pĂ„ efterkĂ€lken.
Trots att konstformen i Stockholm lÀnge mötte motstÄnd finns dÀr flera verk som hör till graffitins korta konsthistoria, men deras framtid Àr nu oviss.
SÄ Àr fallet med "Fascinate" i Bromsten i nordvÀstra Stockholm, ett mer Àn 30 Är gammal verk som fram till i vÄras var skyddat. VÀggen med verket ska nu rivas, ÀndÄ talar man om att "bevara verket eller delar av verket".
Platsen Àr en del av verket
Runt om i Sverige försvinner Ärligen en mÀngd graffitiverk. Somliga bevaras dock till eftervÀrlden i form av fotografier, vilket lÀnge har varit den gÀngse metoden. Men Àr det verkligen ett bevarande?
Nej, inte om man frÄgar Jacob Kimvall, konsthistoriker vid Stockholms universitet, som 2014 doktorerade med en avhandling om graffiti.
ââDet blir mer en dokumentation. Man byter medium och material, fotot blir bara en kopia av originalverket, sĂ€ger han
Jacob Kimvall berÀttar att det Àven finns andra former av bevarande, men inte heller dÄ handlar det om bevarande av originalverket.
ââI fallet med "Fascinate" vill man fotografera verket och Ă„terskapa det i en gĂ„ngtunnel, men dĂ„ byter man medium, plats och format. Det Ă€r inte heller ett bevarande.
Inget hopp för södra SnösÀtra
NÀr det gÀller platsspecifik konst, förklarar Jacob Kimvall, behöver man förstÄ att platsen och situationen Àr en viktig del av verket och kulturarvet.
I Stockholm har staden de senaste Ären byggt lagliga graffitivÀggar, mÄnga pÄ en prislapp pÄ uppemot en miljon kronor.
ââMen nĂ„gra vĂ€ggar kan inte ersĂ€tta SnösĂ€tra, hĂ€r finns 9 000 kvadratmeter med ytor att mĂ„la pĂ„. HĂ€r finns en möjlighet för graffitin att utvecklas pĂ„ ett naturligt sĂ€tt, sĂ€ger Mikael Rickman.
För södra delen av SnösÀtra finns inte mycket hopp, omrÄdet Àr nu naturskyddat och det finns mÄnga regler för vad som fÄr och inte fÄr finnas dÀr. DÀremot finns det hopp för den norra delen. Staden har planer pÄ att dÀr skapa en kulturpark, sÀger Kersti Tagesson vid Enskede-à rsta-Vantörs stadsdelförvaltning.
ââVad det ska vara vet vi inte riktigt just nu, men vi hoppas komma fram till det i samrĂ„d med dem som Ă€r verksamma pĂ„ platsen, sĂ€ger hon.
MÄlas över
Ett Äterkommande argument i debatten om graffitiverk som försvinner Àr att de aldrig varit tÀnkta att bevaras. I SnösÀtra mÄlas till exempel de flesta verken förr eller senare över.
ââDet Ă€r ett rimligt argument, men mycket av det som i dag bevaras pĂ„ vĂ„ra museer var aldrig tĂ€nkt att hamna dĂ€r, det Ă€r saker som visat sig vara intressanta först i efterhand, sĂ€ger Jacob Kimvall.
Den kĂ€nda mĂ„lningen "Highway" i Stockholmsförorten RĂ„gsved mĂ„lades förra Ă„ret delvis över â av misstag. MĂ„lningen ska bli kvar, men hur eller om den ska restaureras Ă€r oklart.
ââJag tycker att man borde restaurera den pĂ„ samma sĂ€tt som man skulle ha gjort med en kyrkmĂ„lning, det Ă€r det enda sĂ€ttet att bevara den.
Domen kan bli hÄrd
Ett annat argument Àr pengar, sÄ Àr till exempel fallet med "Fascinate".
ââDet skulle krĂ€vas miljontals kronor för att pĂ„ ett lĂ„ngsiktigt sĂ€tt stabilisera vĂ€ggen, dĂ„ river man den hellre och bygger lĂ€genheter pĂ„ platsen som kan genera pengar.
Men Jacob Kimvall tycker att det Àr ett kortsiktigt tÀnkande, eftersom det pÄ lÄng sikt Àr en plats kulturarv som ger den dess vÀrde, identitet och stolthet. Han menar att man bör vara mer varsam.
ââGraffiti brukar kallas den största konströrelsen i historien, och det Ă€r tveklöst den mest omdebatterade. EftervĂ€rldens dom blir nog hĂ„rd om det inte finns ett enda originalverk kvar att diskutera.