Konsten till Flygeln i höst

Nu ska De Geers Flygel få sin konstnärliga utsmyckning.

Staffan Redins skiss till kulverten mellan De Geer och Flygeln utgår från 1600-tal, gamla norrköpingska verksamheter och smidesguden Vulcanus.

Staffan Redins skiss till kulverten mellan De Geer och Flygeln utgår från 1600-tal, gamla norrköpingska verksamheter och smidesguden Vulcanus.

Foto:

Kultur och Nöje2007-03-01 06:00
Efteråt kommer konsten. Det fanns en debatt som man trodde skulle leda till förändring. Konstnären skulle vara med redan i byggprocessen, utnyttjas för färgsättning och kunna påverka rums konstnärliga uttryck.
Så blev det i alla fall inte i det här fallet.
Nu, efter ett år, har pengar säkrats, Statens kulturråd arbetat färdigt och två konstnärer har valts för uppgiften att "smycka" det nya huset. Fram till helgen finns skisserna att se på Konstmuseet, därefter förhoppningsvis någonstans i Louis De Geer eller i Flygeln.
Anna Berglund och Staffan Redin har fått uppgifterna.
Anna Berglund har tagit vara på det burspråk som vetter mot gatan mellan Flygeln och Louis De Geer. Där ska hänga fem stycken 60 cm höga glasklockor i olika färger, de lyser och tar upp formen från de kristallkronor som hänger i Industrilandskapet.

Anna Berglund är ganska nykläckt från Konsthögskolan och tilldrog sig uppmärksamhet med sitt examensarbete, berättar Monika Larsen Dennis från Statens kulturråd.
En viss anpassning av omgivningens ljussättning och tomrum ska ske. De fem kronorna är genomskinliga i färg men håller sig till silver, vitt, rött, grönt och lila. "Kedjorna" de hänger i är omslutna av vattrat siden.
Konstnären vill att vi ska få en tanke om förra seklets ofta pompöst och tungt smyckade teatersalonger och foajéer.
Staffan Redin har fått ett originellt rum att lyfta fram. Det är den oregelbundna gång under marken som går mellan De Geer och Flygeln. Här har han tänkt på alla de verksamheter som skett i Norrköping på just det här området, på smedjor, mässingsbruk och vapenfaktorier som legat här. Han har gått tillbaka till vallonerna och 1600-talet. Han knyter an till Vulcanus som var smideskonstens gud. Det första är färgsättningen av den långa gången, den är mild och vacker. I sicksack finns så åtta målningar i järnram, starkt är ett utsnitt ur Ehrenstrahls målning om Den yttersta domen, originalet finns i Storkyrkan i Stockholm. Redin ser till huden, här, säger han, är det måleriets hud som intresserat honom. Kvar finns den omgivning av råa vägar och tak fullt av olika rör, det råa som går igenom de här musikens och nöjesetablissemangens hus. I september ska konstverken invigas, då är det 1-årsjubileum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!