Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Klassiker i sin sort

BIRTH
****
Filmstaden

Nicole Kidman gör ett bra porträtt som Anna i ”Birth”. En klassiker i Birth som är en blandning av deckare och familjemelodram.
Foto: SF

Nicole Kidman gör ett bra porträtt som Anna i ”Birth”. En klassiker i Birth som är en blandning av deckare och familjemelodram. Foto: SF

Foto:

Kultur och Nöje2005-04-12 06:00
Nicole Kidman i ännu en virtuos roll, som olycklig, själssvag änka djupt oroad och förvirrad av märkliga händelser, lysande bildberättande i sagans och ädelrysarens anda, ett manus bra som den bästa deckare, inspirerat regisserat. Det blir en av årets bästa amerikanska filmer, i en engelsmans regi visserligen, men i allt väsentligt en amerikansk historia om kärlek, sorg, önsketänkande och vanföreställningar och vad som händer mellan två disharmoniska människor en jul i New York.
Den ena av dem är änkan, nu i giftastankar efter tio års sorg. Den andra är en lillgammal nioårs pojke, som på hennes födelsedag anländer och påstår sig vara hennes döde man pånyttfödd. De är filmens två huvudpersoner, han med en övertygelse, hon med en oförnuftig vilja att tro på honom. Följderna av deras möte drar in två familjer, en överklass, en arbetarklass, i gåtfull tragik med rötter i gammalt svek. Den berättas, tätt, välspelat och rafflande, som en ockult anstruken blandning av deckare och familjemelodram. Regissören Jonathan Glazer, som här infriar sitt regilöfte från debuten Sexy Beast, tillför med mästerfotografen Harris Savides hjälp sofistikerade drag av skräck och moralisk saga. Lyxvåningen i lyxhuset exempelvis framstår som ett dystert, dunkelt elfenbenstorn i en saga, eller som ett spökslott. Det är meningen att storstadens verklighetskaraktär ska tona över i mystik och osäkerhet. Vad ska vi tro på och så vidare. Och änkan motsvarar förstås den verklighetsfrämmande prinsessan. Musik av Wagner och Alexandre Desplat understryker romantiken och oron i alltihop.
Hennes liv skakas om av pojkens påståenden, hans allvarliga uppvaktning spelar på hennes känslor, familjen förbluffas och kan inte stödja henne, fästmannen går upp i limningen. Fram till slutets oväntade avslöjande som får allt att framstå i ett nytt ljus. Efteråt får åskådaren tänka om sin syn på handlingen och dess innebörd.
Skräckfilmens mästerverk (Rosemarys baby, The Shining, Sjätte sinnet) kastar skuggor Glazers film, mer eller mindre avsett av honom själv. Han har lärt av det bästa i den traditionen; men också gett sin film subtil originalitet, främst i fotot och det psykologiska djupet. Samtidigt som det är deckarspännande och som kameran går nära en rad duktiga aktörers rika repertoar av uttrycksfull mimik. En klassiker i sin sort.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!