Klang i glas
Sju glaskonstnärer som har det gemensamt att de någon gång arbetat för Reijmyre. Nu samlas de under sommaren för att sprida skönhet och ljus över Norrköpings konstmuseum. Med det ger också Konstmuseet sitt bidrag till Designåret.
Det var Margareta Hennix idé att alla skulle göra varsitt nytt vinglas till utställningen. Hon har betonat blåsan i glaset, i skaftet. - Det här är glas för picknick! säger hon. Foto: Niclas Sandberg (011-200 464) niclas. sandberg@folkbladet.se
Foto:
Naturligtvis lyckas uppgiften, glas är tacksamt som blickfång och med de ljusinsläpp som numera finns i museets stora utställningssal, är det bara att ta till sig. Skickliga arrangörer har placerat produkterna så de spelar med reflexer, ljus och skugga.
Den råa köplusten ger sig tillkänna.
Margareta Hennix idé att inför utställningen låta var och en göra sitt vinglas, som lockande minne, är också lyckat. Alla har arbetat på sitt sätt, men med samma 17 cm höjd och blandning av både det speciella röda och ofärgat glas, gör det till en unik samling.
Så visar alla upp sig med det senaste. Margareta Hennix själv med generösa skålar som till och med kan gunga, och med ballongvaser, respektlöst, gränslöst, lätt och flytande.
Här möter vi Berit Johanssons färgglädje i Tuttifrutti och en serie kallad Granatäpple som också finns färglösa. Grön fågel är också en form som sprider glädje.
Som ett förslag till nattvardsservis har Tomas Harila Carlgren format sin glasserie Ikebana med vas och till det ljusstake, skål, kalken, kannan.
- Så mycket som försvunnit av silverskatterna tycker jag att det vore mer praktiskt med det här, säger konstnären som också gjort offentliga utsmyckningar och arbetar i textil.
Omöjligt spröda blad är inlagt med all tänkbar omsorg i glaskärl av Gun Lindblad. En dekor av lönn och ranka. Hon gör också mjukt heltäckta former som man bara vill ha att känna på.
Vitt på glas har sin egen känsla och där arbetar Filippa Reuterswärd med sin serie Boule. Också två stora krukor är skönheter av hennes hand. Ett dukat bord visar på olika möjligheter och där finns också Jonas Rooths uppvisning av tunt ölglas med tuff form, vas och ljusstake. Claes Uvesten visar ren skulptur, frihandsblåst, drivet gods, snäckor med sin utsökta form.
I undervåningens grafikkabinett finns några av de klassiska konstverk som kommer från Reijmyre, men också en del konstbilder som självporträtt. En stillsam hyllning till Björn Trägårdh, Tyra Lundgren, Paul Kedelv och Tom Möller.
En del foto från Reijmyre med gläsmästare i arbete visas liksom skisser som några av konstnärerna visar och som ger en hint om den långa vägen fram till det som kan se så självklart enkelt ut.